Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Reviews arrow Arovane
Arovane PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
jueves, 16 febrero 2023
arovane_interior_disco2.jpeg

Arovane | "Sinter" | laaps | 2023

 

Arovane | "Sinter" | laaps | 2023

"Atol Crap" (DIN, 1999) y “Tides” (City Centre-Offices, 2000) fueron dos discos fundamentales en la electrónica de fines de los ’90 y principios de los ‘00 que compuso el músico y diseñador sonoro berlinés Uwe Zahn, quien tiene cerca de 30 discos editados en solitario y en colaboración de otros músicos como 

Taylor Deupree, Christian Kleine, Porya Hatami, además de su aparición en varias compilaciones. Su sonido se asoció a la IDM (Intelligent Dance Music): ritmos entrecortados, líneas melódicas, texturas electrónicas y glitches. También emparentado con el sonido de artistas de Warp y Skam, como Authecre, Boards Of Canada, Bola y así también de los connacionales Christian Kleine y To Rococo Rot que publicaban para City Centre- Offices, o bien para Morr Music como Ulrich Schnauss, B. Fleischmann, entre otros músicos.

Zahn hizo una pausa de algunos años, tiempo que lo dedico a replantearse e investigar nuevas herramientas musicales como el diseño sonoro.

En “Sinter” Arovane muestra una faceta donde los poliritmos y breaks son ahora reemplazados por texturas porosas y clicks, notas sintetizadas en un ambiente envolvente en el que se desarrollan gestos lentos y delicados que se revelan en la apertura de “Fern”. En “Decay” una serie de ecos quedan flotando en el espacio, mientras que “Glimmer” ofrece un sonido parecido al instrumento oriental steel-pan (gong) que despliega un carácter ceremonial, alado y bello. “Muster” se adentra en la inmensidad del cosmos, a través de capas de polvo gélido, un silbido atmosférico que no tiene horizonte y que, en mi opinión, hace de este track una de las piezas clave de este álbum. “Sinter” cuyo título le da nombre a este disco, comienza con una caja musical que luego es recubierta por un pads repetitivos. “Skaal” parece el preámbulo a encontrarse con un bello paisaje con sus acogedoras melodías edificantes. “Oktaf” cierra este álbum con deslizantes notas sintéticas que se van desvaneciendo hasta que emerge una grabación de agua que corre por un arroyo. 

Arovane es un artesano que pule su escultural sonido con un trabajo prolijo con la profundidad, los timbres, las resonancias y las melodías.

https://laaps.bandcamp.com/album/sinter

https://arovane.bandcamp.com


Guillermo Escudero

Febrero 2023

 

"Atol Crap" (DIN, 1999) and “Tides” (City Centre-Offices, 2000) were two fundamental records in electronic music in the late '90s and early '00s, composed by the Berlin musician and sound designer Uwe Zahn, who has around 30 albums released solo and in collaboration with other musicians in the likes of Taylor Deupree, Christian Kleine, Porya Hatami, plus his appearance on various compilations. His sound was associated with IDM (Intelligent Dance Music): choppy rhythms, melodic lines, electronic textures and glitches. Also related to the sound of Warp and Skam artists, such as Authecre, Boards Of Canada, Bola and also compatriots Christian Kleine and To Rococo Rot who published for City Centre-Offices, or for Morr Music, such as Ulrich Schnauss, B. Fleischmann, among other musicians.

Zahn went on hiatus for some years, time that he spent rethinking and investigating new musical tools such as sound design.

On “Sinter” Arovane showcase a facet where polyrhythms and breaks are now replaced by porous textures and clicks, synthesized notes in an enveloping environment in which slow and delicate gestures are developed and are revealed in the opening with “Fern.” On "Decay" a series of echoes remain floating in space, while "Glimmer" sounds like the eastern instrument steel-pan (gong) that displays a ceremonial, winged and beautiful character. "Muster" delves into the immensity of the cosmos, through icy dusty layers, an atmospheric whoosh that has no horizon. In my opinion makes this track one of the key pieces of this album. “Sinter” whose title gives name to the album, begins with a kind of musical box that is later covered by repetitive pads. “Skaal” seems like the preamble of an encounter to a beautiful landscape with its cozy uplifting melodies. “Oktaf” closes this album with sliding synthetic notes draw to fade until a recording of water running through a stream emerges.

Arovane is a craftsman who polishes his sculptural sound that includes meticulous work with depth, timbres, resonances, and melodies.

https://laaps.bandcamp.com/album/sinter 
https://arovane.bandcamp.com
 


Guillermo Escudero

Febrero 2023

Last Updated ( jueves, 16 febrero 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons