Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Valentina Maza
Valentina Maza PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
jueves, 22 diciembre 2022
valentina_maza_interior_entrevista_2.jpgvalentina_maza_interior_entrevista3.jpg


















 
Inside photos: Sebastián Arriagada
Frontpage photo: 
Marco Aviléz 

Valentina Maza es una música chilena residente en Santiago de Chile, quien toca la viola, instrumento que conoce en su adolescencia, aunque primero estudió el arpa. Estudia en la Universidad Católica de Chile y se titula en la Universidad de las Artes de Stuttgart, Alemania con un título en pregrado. A su regreso a Chile y dado su creciente interés por la promoción de la cultura, estudia gestión cultural en la Universidad de Chile.

Nuestra protagonista combina su música con otras formas de arte, incluyendo obras completas de danza, incorporando bailarinas en sus presentaciones en vivo, con escenografía, vestuario e iluminación. Además está preparando un nuevo material que incorpora la poesía.

Valentina Maza con sus trepidantes y melancólicos acordes de la viola, junto a sus altas líneas vocales, entonando cánticos, así como texturas electrónicas y solapados pulsos rítmicos, crea fragmentos de nostalgia, melodías edificantes y atmósferas.

Esta entrevista fue con motivo de su último disco “Sueño Travesía” editado en noviembre pasado y por su presentación en vivo en el concierto inaugural 2022 del Festival Acéfalo de música experimental, improvisación e interdisciplinas que se lleva a cabo cada año en Valparaíso, Chile. 

https://valentinamaza.bandcamp.com/
https://open.spotify.com/artist/7tKT4WEFGy9z8JEDR3VS0Z
https://www.instagram.com/valentina_maza/?hl=en

 

 
Valentina Maza is a Chilean musician based in Santiago de Chile, who plays the viola, an instrument she knew in her adolescence, although she first studied the harp. She studied at the Universidad Católica de Chile and graduated from the University of the Arts in Stuttgart, Germany with an undergraduate degree. Upon her return to Chile and given her growing interest in promoting culture, she studies cultural management at the University de Chile.
Our protagonist combines her music with other forms of art, including complete dance works, incorporating dancers in her live performances, with scenery, costumes, and lighting. She is also preparing a new material that incorporates poetry.
Valentina Maza with her fast-paced and melancholic viola chords, together with her soaring vocal lines, intoning chants, as well as electronic textures and overlapping rhythmic pulses, she creates snippets of nostalgia, uplifting melodies and ambience.
This interview was on the occasion of her latest album "Sueño Travesía" released last November and her live performance at the 2022 inaugural concert of the Acéfalo Festival of experimental music, improvisation and interdisciplines that takes place every year in Valparaíso, Chile.

Me imagino que tu entorno familiar fue influyente para que comenzaras a interesarte en la música. ¿Cómo descubriste que la viola sería tu instrumento principal?

 

“Mi mamá en primer lugar siendo una joven estudiante de arquitectura, me crió escuchando días enteros jazz, música experimental, de vanguardia y nueva canción entre maquetas y dibujos. A los 9 años comencé mis estudios musicales más formales, por fortuna, en el Conservatorio Real de Madrid, estudiando arpa por dos años. De regreso a Chile, no pude continuar con el arpa (instrumento que amaba y amo hasta el día de hoy), y comencé a estudiar violín a los 12 años en una orquesta municipal. A los 16 conocí por primera vez la viola, y tuve una crisis existencial que me hizo cambiar de instrumento, que si bien son muy similares entre violín y viola, su rango tonal, su timbre y su carácter me cautivaron y supe que quería dedicarme a la viola profesionalmente”. 


Las texturas electrónicas complementan muy bien el sonido de la viola. ¿Qué has descubierto con el uso de los dispositivos electrónicos?


“Descubrí que tienen un carácter libertario, onírico que es revolucionario, y que en realidad comparten en ese sentido, mucho en sonoridad y expresión con los efectos de lo que se llama ‘técnica extendida’ usada sobre todo desde el siglo XX, en adelante con la viola y todos los instrumentos clásicos. La música contemporánea fue en su momento muy ingrata con la revolución electrónica, menoscabando esta dimensión creativa sonora, cuando en realidad nacieron del mismo espíritu expresivo, lo cual hizo que tomaran rumbos muy diferentes... pero que dialogan y se pueden unir muy bien”.


¿Combinas tu música con otras formas de arte como, por ejemplo, visuales, baile, u otro medio?


“Si, en general trabajo creativamente desde la sinestesia porque es mi forma natural de expresión. Veo la música, la puedo ver en texturas, colores, ambientes. En ese sentido, mi música es orgánica, viva y fluye muy bien cuando se mezcla con otras artes. He trabajado con obras completas de danza, varias veces con bailarina en mis shows en vivo, con escenografía y vestuario, con iluminación. Estoy preparando un nuevo material con poesía, y espero pronto estar colaborando con nuevos medios, cine, etc.”


Entiendo que ya eres parte del roster de un sello chileno. ¿Nos puedes comentar esto?


“Estoy en el proceso de entrar a LeRockPsicophonique, que es un sello independiente de carácter colaborativo como la mayoría de los sellos el Chile. He encontrado apoyo, afinidad y ya estoy en conversaciones para poder realizar nuevas propuestas y nuevos formatos en colaboración con ellos para el 2023”.


¿Cómo ves la participación de las mujeres en la música experimental/Avant-garde en Chile?


“Veo que es creciente, de nicho, sin embargo poderoso. No sólo por la vanguardia y la música experimental que en sí merece un espacio para el desarrollo de música nueva, fresca y actual, sino también porque en general, las mujeres estamos en la lucha por ser visibilizadas de una forma digna, amorosa y respetuosa con nuestra propia naturaleza. Creo que tenemos mucho que hacer, que recibir y que ofrecer, y cuanto más podamos ser vistas, más nos potenciamos unas a otras para continuar creando”.


¿Qué sonidos te gustaría explorar o veta que desearías seguir investigando?


“Quiero seguir explorando el minimalismo, la oniria, e integrar el canto de una forma más orgánica con mi propia expresión. En el camino se han sumado nuevos instrumentos como el piano, la guitarra, la voz, y tengo interés en retomar el arpa para mis composiciones a futuro, además de una cada vez más grande curiosidad por el theremín”.


Por favor cuéntanos sobre tu actividad como gestora cultural.


“Estudié gestión cultural en la Universidad de Chile para complementar mi actividad musical, y desde ese momento nunca he dejado de trabajar en ello. Dentro de las cosas que he hecho, puedo mencionar la creación y producción del Festival internacional Australis de Violín y Viola, el apoyo nuclear al Festival internacional de Viola, 'Violistas Chilensis', una gira por Alemania de estudiantes de música tocando música latinoamericana, el paso como gestora cultural por algunas universidades, el desarrollo de cursos de formación continua nacional e internacional, la producción en proyectos de diversas áreas artísticas, etc. Actualmente soy la gestora cultural de la Orquesta Filarmónica de Los Ríos y la productora del ‘Festival Lluviosa’”.


¿Nos puedes contar acerca de tus próximos proyectos?


“Recientemente viviendo en Santiago, quiero hacer nuevos lanzamientos el 2023, al menos dos discos, ya que tengo mucho material sin lanzar esperando el momento y necesito poder terminarlo para compartirlo con el mundo. Además quiero refrescar mi formato de presentaciones en vivo, y estoy muy abierta a colaboraciones inter y transdisciplinarias”. 


Guillermo Escudero

Diciembre 2022

 

I guess that your family environment was influential when you begin to be interested in music. How did you discover that the viola would be your main instrument?

 

“My Mother, first of all, being a young architecture student, I grew up listening whole days to jazz, experimental, avant-garde music and new songs between models and drawings. At the age of 9 I began my more formal musical studies, fortunately, at the Conservatorio Real de Madrid, studying harp for two years. Back in Chile, I could not continue with the harp (an instrument that I loved and still love to this day), and I began to study violin at the age of 12 in a municipal orchestra. At the age of 16 I met the viola for the first time, and I had an existential crisis that made me change the instrument. Although they are very similar between violin and viola, their tonal range, timbre and character captivated me and I knew I wanted to dedicate myself to the viola professionally.”


The electronic textures complement the sound of the viola very well. What have you discovered with the use of electronic devices?


“I discovered that they have a libertarian, dreamlike character that is revolutionary, and that they actually share in that sense a lot in sonority and expression with the effects of what is called ‘extended technique’ used especially from the 20th century onwards with the viola. and all the classical instruments. Contemporary music was very ungrateful at the time with the electronic revolution, undermining this creative dimension of sound when in fact they were born from the same expressive spirit, which made them take very different paths... but they dialogue and intertwine. They can bond very well.”


Do you combine your music with other art forms such as visuals, dance, or other media?


“Yes, in general I work creatively from synesthesia because it is my natural form of expression. I see music, I can see it in textures, colors, environments. In that sense, my music is organic, alive and flows very well when mixed with other arts I have worked with complete dance works, several times with a dancer in my live shows, with scenery and costumes, and lighting. I am preparing a new material with poetry, and I hope soon to be collaborating with new media, cinema, etc.”


I understand that you are already part of the roster of a Chilean label. Can you tell us about this?


“I am in the process of joining LeRockPsicophonique, which is an independent label of a collaborative nature like most of the labels in Chile. I have found support; affinity and I am already in conversations to be able to make new proposals and new formats in collaboration with them for 2023.”


How do you see the participation of women in experimental/avant-garde music in Chile?


“I see that it is growing, niche, yet powerful. Not only because of avant-garde and experimental music that in itself deserves a space for the development of new, fresh and current music, but also because in general, women are in the struggle to be visible in a dignified, loving and respectful way with our own nature. I believe that we have a lot to do, to receive and to offer, and the more we can be seen, the more we empower each other to continue creating.”


What sounds would you like to explore or vein that you would like to further investigate?


“I want to continue exploring minimalism, oneiria, and integrate singing in a more organic way with my own expression. Along the way, new instruments such as piano, guitar, and voice have been added, and I am interested in returning to the harp to my future compositions, as well as a growing curiosity about the theremin.”


Please tell us about your activity as a cultural manager.


“I studied cultural management at the University of Chile to complement my musical activity, and since then I have never stopped working on it. Among the things I have done, I can mention the creation and production of the Australis International Violin and Viola Festival, Nuclear support for the International Viola Festival, 'Violistas Chilensis', a tour of Germany by music students playing Latin American music, the step as a cultural manager for some universities, developing national and international continuing education courses, the production in projects from various artistic areas, etc. I am currently the cultural manager of the Orquesta Filarmónica de Los Ríos and the producer of ‘Festival Lluviosa’.”


Can you tell us about your upcoming projects?


“Recently living in Santiago, I want to make new releases in 2023, at least two albums, since I have a lot of unreleased material waiting for the right moment and I need to be able to finish it and share it to the world. I also want to refresh my live performances format, and I'm very open to inter and transdisciplinary collaborations.”


Guillermo Escudero

December 2022

 


 



Last Updated ( jueves, 22 diciembre 2022 )
 
< Prev   Next >

creative commons