Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Phew
Phew PDF Print E-mail
User Rating: / 1
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
martes, 29 noviembre 2022
phew_interior_entrevista1.jpg
phew_interior_entrevista2.jpg

















Photo credits: Masayuki Shioda

Hiromi Moritani ha estado activa desde 1978, convirtiéndose es una figura clave de la escena underground japonesa, con su otrora banda de art punk Aunt Sally, destacándose también en la escena de la No Wave de Nueva York a finales de los '70. En los '80, trabajó con Ryuichi Sakamoto cuando aún era miembro de Yellow Magic Orchestra, como también con leyendas del Krautrock como Conny Plank, Holger Czukay y Jaki Liebezeit de CAN, Alex Hacke de Einstürzende Neubauten y Chrislo Haas de DAF, con quienes, desde entonces, ha continuado tocando en vivo. A mediados de los ‘00 Hiromi Moritani hace un giro hacia la música electrónica, en respuesta a la restricción de actividades que hubo ocasionadas por el accidente nuclear ocurrido en 2011 debido al gran terremoto ese mismo año en el noreste de Japón.

Más recientemente colabora con músicos como Ana Da Silva de The Raincoats, Jim O'Rourke, Oren Ambarchi, Ikue Mori, Yoshimi de OOIOO/Boredoms/Saicobab y John Duncan, entre otros. Actualmente trabaja en variados proyectos como Novo Tono (junto a Otomo Yoshihide), Phew Unit (dúo con Seiichi Yamamoto) y Big Picture. 

También dirige el sello Bereket en el que se han editado discos de Phew, en colaboración con Bikke y dos bandas en las que participa Hiromi, Proyect Undark y Most.

Esta entrevista se da en el contexto de su reciente LP “Vertical Jamming” (Disciples, 2022), un disco bañado de sintetizadores que despliega ruido, ondas sonoras, drones y glitches. Hiromi Moritani es prolífica música que trabaja en solitario y en distintos proyectos con reconocidos artistas, además de sus presentaciones en vivo en importantes festivales. Desde que comenzó hace más de cuatro décadas con el punk, Haromi continúa explorando nuevas avenidas sonoras, convirtiéndose en un ícono de la música experimental.

Vaya mi gratitud a Tim de Unsung Hunger por gestionar esta entrevista y por supuesto a Hiromi Moritani por su tiempo y dedicación.

https://phewjapan.bandcamp.com/

https://disciples.bandcamp.com/

https://bleep.com/release/188981-phew-vertical-jamming 

https://phew.stores.jp/

https://www.instagram.com/originalphew007

https://twitter.com/originalphew

https://www.facebook.com/Phew-508541709202781  


 
Hiromi Moritani has been active since 1978, becoming a key figure in the Japanese underground scene with her former art punk band Aunt Sally also being prominent in the New York No Wave scene in the late '70s. In the '80s, she worked with Ryuichi Sakamoto while still was a member of the Yellow Magic Orchestra, as well as Krautrock legends such as CAN's Conny Plank, Holger Czukay and Jaki Liebezeit, Einstürzende Neubauten's Alex Hacke and DAF's Chrislo Haas, with whom, since then, she has continued to play live. In the mid-00s Hiromi Moritani made a turn towards electronic music, in response to the restriction of activities caused by the nuclear accident that occurred in 2011 due to the great earthquake the same year in northeast of Japan.
She most recently collaborates with musicians such as Ana Da Silva of The Raincoats, Jim O'Rourke, Oren Ambarchi, Ikue Mori, Yoshimi of OOIOO / Boredoms / Saicobab and John Duncan, among others. She is currently working on various projects such as Novo Tono (with Otomo Yoshihide), Phew Unit (duo with Seiichi Yamamoto) and Big Picture.
She also runs her Bereket label where Phew's records have been released, in collaboration with Bikke and two bands in which Hiromi participates, Project Undark and Most.
This interview took place in the context of her recent LP “Vertical Jamming” (Disciples, 2022), an album washed by synthesizers that displays noise, sound waves, drones and glitches. Hiromi Moritani is a prolific musician who works solo and on different projects with renowned artists, in addition to her solo live performances at major festivals. Since she started with punk more than four decades ago, Haromi continues to explore new sonic avenues, becoming an icon of experimental music.
My gratitude to Tim from Unsung Hunger for arranging this interview, and of course for Hiromi Moritani time and dedication.

Tu disco 'Vertical Jamming' (Disciples, 2022) es una invitación al oyente a hacer un viaje por esas hipnóticas ondas sonoras. Por otro lado, los pulsos rítmicos de 'Cheers' y 'Encore' son realmente abstractos. Siento que estos pulsos surgen como algo urgente. ¿Cuál es tu opinión al respecto?


“Justo antes de grabar ‘Cheers’ y ‘Encore’, compré un nuevo sintetizador. Durante la grabación, me divertí mucho probando este nuevo equipo. Si los pulsos rítmicos parecen urgentes, creo que tiene mucho que ver con eso. Además, este álbum se hizo sin un concepto preestablecido; Me guié por los sonidos que salían y procedí con la grabación. El resultado puede haber sido un sonido hipnótico”.


Tuve la suerte de asistir a un concierto de Boredoms en Ciudad de México (Festival Radar), unos días después del gran terremoto de Chile en febrero de 2010. ¿Qué sonidos estás explorando con Phew Unit (dúo con Seiichi Yamamoto de Boredoms)?


“Básicamente, en este equipo con Seiichi Yamamoto, disfruto cantando melodías como cantante. Sin embargo, en nuestras presentaciones en vivo, también hacemos cosas como improvisación de ruido. Como nos conocemos desde hace mucho tiempo, disfruto tocar con él de una manera fácil de llevar”.


Has colaborado con músicos de renombre como Holger Czukay y Jaki Liebezeit (CAN), Alex Hacke de Einstürzende Neubauten, Chrislo Haas (DAF/Liaisons Dangereuses), y más recientemente con Jim O'Rourke, Oren Amabarchi, Ikue More, Otomo Yoshihide, por nombrar algunos. ¿Qué te gustaría destacar de estas antiguas y nuevas colaboraciones?


“La mayoría de estas colaboraciones no han sido algo de una sola vez, sino que hemos tocado juntos en vivo desde entonces.

No es exactamente lo más destacado, pero ‘Our Likeness’ (Mute, 1992), que hice con Chrislo Haas, Alex Hacke, Jaki Liebezeit y Thomas Stern, se reeditará el próximo año, y ahora estoy trabajando en un álbum con Danielle de Picciotto de hackedepicciotto, intercambiando pistas. Volví a encontrarme con Alex Hacke en un festival en Polonia después de más de 20 años y toqué con hackedepicciotto, luego me mantuve en contacto con Danielle”.


El dúo experimental ucraniano Gamardah Fungus, entrevistado recientemente en mi sitio web loop.cl, dijo: "los principales sonidos que nos afectan son los sonidos de los cohetes voladores, los aviones y las explosiones de los disparos de tanques y ametralladoras. Tiene un sonido muy fuerte". influencia en nosotros y en nuestra creatividad, por lo que seguramente nuestro próximo álbum estará inspirado en estos sonidos”. En mi opinión, esta es una declaración muy fuerte. ¿Qué puedes decir en tu caso sobre tu música con, por ejemplo, la tensión actual en la parte del mundo en la que tu vives?


“Hay un aeródromo militar a 25 kilómetros de mi casa, los aviones de combate vuelan con frecuencia sobre mi casa y con frecuencia se lanzan misiles hacia Japón.

No creo que pueda escapar a la influencia de la situación mundial actual, ya sea directa o indirectamente.

Para mí, tocar y hacer música está íntimamente ligado a la cuestión de cómo vivir.

Sin embargo, durante mucho tiempo he sentido firmemente que no quiero utilizar la música como medio para comunicar mi posición política. Odio la política.”


A principios de diciembre vas a tocar en el Festival MADEIRADiG en Portugal. ¿Cuáles son tus siguientes pasos?


“El próximo año, ‘Our Likeness’, lanzado en 1992, será reeditado en Mute.

Actualmente estoy grabando con Danielle de Picciotto y también trabajaré en un álbum en solitario el próximo mes, después de que regrese de Madeira. Estaré de gira por Europa nuevamente en abril”.


Guillermo Escudero

Noviembre 2022

 

Your album 'Vertical Jamming' (Disciples, 2022) is an invitation for the listener to take a trip through those hypnotic sound waves. On the other hand, the rhythmic pulses of 'Cheers' and 'Encore' are really abstract. I feel that these pulses surges as something urgent. What’s your opinion about it?


“Just before recording ‘Cheers’ and ‘Encore’, I purchased a new synthesizer. During the recording, I had a lot of fun trying out that new equipment. If the rhythmic pulses seem urgent, I think that has a lot to do with it. Also, this album was made with no prearranged concept; I was guided by the sounds that came out and proceeded the recording. The result may have been a hypnotic sound.”


I was lucky enough to attend a Boredoms concert in Mexico City (Radar Festival), a few days after the big earthquake in Chile in February 2010. What sounds are you exploring with Phew Unit (duo with Seiichi Yamamoto from Boredoms)?


“Basically, in the unit with Seiichi Yamamoto, I enjoy singing melodies as a singer. However, in our live performances, we also do things like noise improvisation. Since we have known each other for a very long time, I enjoy playing with him in an easy-going way.”


You have collaborated with renowned musicians such as Holger Czukay and Jaki Liebezeit (CAN), Alex Hacke from Einstürzende Neubauten, Chrislo Haas (DAF/Liaisons Dangereuses), and more recently with Jim O'Rourke, Oren Amabarchi, Ikue More, Otomo Yoshihide, to name a few. What would you like to highlight from these older and newer collaborations?


“Most of these collaborations have not been a one-time thing, but rather we have played together live since then.

Not exactly a highlight, but ‘Our Likeness,’ (Mute, 1992) which I made with Chrislo Haas, Alex Hacke, Jaki Liebezeit, and Thomas Stern, will be reissued next year, and now I am working on an album with Danielle de Picciotto from hackedepicciotto, exchanging tracks. I met Alex Hacke again at a festival in Poland after more than 20 years and played with hackedepicciotto, then kept in touch with Danielle.”


The experimental Ukrainian duo Gamardah Fungus, recently interviewed on my web site loop.cl, said: "the main sounds that affect us are the sounds of flying rockets, aircraft and explosions from tank and machine gun shots. It has a very strong influence on us and on our creativity, so surely our next album will be inspired by these sounds.” In my opinion this is a really strong statement. What can you say in your case about your music with, for example, the current tension in your part of the world?


“There is a military airfield 25 kilometers from my home, fighter jets frequently fly over my house, and missiles are frequently launched toward Japan.

I don't think I can escape the influence of the current world situation, whether directly or indirectly.

For me, playing and making music is closely tied to the question of how to live.

However, I have long felt strongly that I do not want to use music as a medium to communicate my political position. I hate politics.”


Early in December you are going to play at the MADEIRADiG Festival in Portugal. What are your next steps?


“Next year, Our Likeness, released in 1992, will be reissued on Mute.

I am currently recording with Danielle de Picciotto and will also be working on a solo album after I return from Madeira next month, and will be touring Europe again in April.”


Guillermo Escudero

November 2022

 


 



Last Updated ( sábado, 03 diciembre 2022 )
 
< Prev   Next >

creative commons