Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Koray Kantarciog
Koray Kantarciog PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
domingo, 09 diciembre 2018
koray_kantarcioglu_interior_disco.jpg

 


Koray Kantarcioğlu es un artista audiovisual que nació en Ankara y que actualmente reside en Estambul. Se graduó de Ciencias Políticas en la Universidad de Bilkent en 2003 y completó su maestría en Integración Europea y Desarrollo en Vrije Universiteit, Bruselas. Ha exhibido sus obras visuales y sonoras en galerías y espacios de Europa y en su país.
Sus composiciones musicales se basan en discos y cintas locales de los ’60 y ’70, los que trabaja a través del sampleo de partes de distintas canciones y temas que convierte en loops, que evocan estilos como el jazz, funk y folk, creando paisajes sonoros que sugieren cierto romanticismo.
El sample se reconvierte y se transforma en una pieza muy distinta a la original de tal que el oyente no se deje influenciar por el material original.
Una vez más agradezco a Ed de la distribuidora de Berlín Dense por gestionarme esta entrevista y desde luego a Koray Kantarcioğlu por compartir con nosotros su experiencia con “Loopworks”, LP editado por el sello alemán Discrepant.
http://www.discrepant.net/products/625895-koray-kantarcoglu-loopworks, https://soundcloud.com/discrepant/a3-263-loop, http://www.koraykantarcioglu.com

   

 

Koray Kantarcioğlu is an audiovisual artist born in Ankara and currently based in Istanbul. He graduated from Political Science at the University of Bilkent in 2003 and completed his Master's Degree in European Integration and Development at Vrije Universiteit, Brussels. He has exhibited his visual and sound works in galleries and spaces in Europe and in his country.
His musical compositions are based on local albums and tapes from the '60s and' 70s, that he works through sampling parts of different songs and tracks that he converts into loops, which evoke styles such as jazz, funk and folk, creating landscapes sounds that suggest a certain romanticism.
The sample is reconverted and transformed into a piece very different from the original so that the listener is not influenced by this material.
Once again thanks to Ed from Berlin’s Dense distribution for managing this interview and, of course to Koray Kantarcioğlu for sharing with us his experience with "Loopworks", LP released by German Discrepant label.
http://www.discrepant.net/products/625895-koray-kantarcoglu-loopworks, https://soundcloud.com/discrepant/a3-263-loop, http://www.koraykantarcioglu.com

  

¿Cómo surgió la idea de utilizar los discos turcos de los años 60 y 70?

"Los discos locales forman gran parte de mi colección. Los estuve sampleando durante mucho tiempo para diferentes proyectos bajo distintos nombres. En ‘Loopworks’ mi objetivo fue crear texturas de sonido abstractos a partir de material que para mi fuera familiar. Intenté fundir los matices del material original. Por ejemplo, hay algunas palabras que escuchas en '263 Loop' que son sampleadas de una parte aleatoria de una oración de una canción popular y tampoco tiene sentido para un oyente turco".

¿Cuéntanos de dónde proviene la hermosa música de "263 Loop"?

"No quiero que el oyente se deje influenciar por el material original, por eso guardo los originales para mí. Los números que aparacen en la lista de los temas se toman de los números de catálogo de los discos, excepto unos pocos. Todo el disco ‘Loopworks’ está hecho de sampleos que tomé de 8 discos. Principalmente de los géneros de jazz, funk y folk”.

¿Cómo se relaciona tu música con tu trabajo como artista audiovisual?

“El tema de la constante erosión es uno de los elementos recurrentes de mis dibujos de paisajes, los temas en 'Loopworks' me dan una sensación similar. Por eso quiero regalar un CD de audio mezclado que produje en mi monografía ‘Bitmap Landscapes’ (‘Paisajes de mapa de bits’).

¿Cuáles son las fuentes de influencias que tienes para hacer tu música?

"Creo que mi colección de discos y cintas es mi principal influencia y fuente".

¿Cuál es tu opinión acerca de la escena de la música electrónica underground en tu país?

“Tenemos una animada escena electrónica underground. 'In the void', una plataforma local dedicada a la música underground puede ser un buen punto de partida para descubrir los sonidos de nuestra escena: http://www.inthevoidsound.com

¿Qué tipo de imágenes son las más apropiadas en tu criterio para utilizar en una actuación / concierto?

"En realidad no pensé en una representación visual mientras hacía ‘Loopworks’. Recientemente, Idil Ergun (www.idilergun.com) hizo para mí algunos loops de video abstractos: https://www.youtube.com/watch?v=F4gvsVg6V_s&t=4s. Tenemos la idea para adaptar estas series a un concepto de video en vivo. Vamos a ver cómo va”.

Guillermo Escudero
Diciembre 2018


 

 

How did the idea of using Turkish records from the '60s and' 70s come about?

“Local records are a big part of my collection. I was sampling them for a long time for different projects under various names. In Loopworks my aim was to create abstract sound textures from material thats familiar to me. I tried to melt nuances of the original material. For example there are some words you hear on '263 Loop', its sampled from a random part of a sentence in a folk song and doesnt make sense for a Turkish listener too.”

Tell us where the beautiful music of "263 Loop" comes from?

“I don’t want listener to get influenced by the source material that’s why I keep originals to myself. Those numbers in tracklist are taken from the catalogue numbers of the records except a few. Whole ‘Loopworks’ Lp are made from samples I took from 8 records. Mostly in jazz, funk and folk genres.”

How does your music relate to your work as an audio visual artist?

“The theme of constant erosion is one the recurring elements of my landscape drawings, tracks in ‘Loopworks’ gives me a similar kind of feeling. That’s why I want to give away a mixed audio cd of music I produced in my monograph 'Bitmap Landscapes'.”

What are the sources of influences you have to make your music?

“I think my record & tape collection is my primary influence and source.”

What is your opinion of the underground electronic music scene in your country?

“We have a lively underground electronic scene. 'In the void', a local platform dedicated to underground music can be a nice starting point to discover sounds of our scene: http://www.inthevoidsound.com

What kind of images are the most appropriate in your judgment to use in a performance / concert?

“Actually I didnt think of a performance visual while making “Loopworks”. Recently Idil Ergun (www.idilergun.com) made some abstract video loops for me: https://www.youtube.com/watch?v=F4gvsVg6V_s&t=4s . We have an idea to adapt these series to a live performance video concept. We will see how it goes.”

Guillermo Escudero
December 2018

 

 

Last Updated ( domingo, 01 marzo 2020 )
 
< Prev   Next >

creative commons