Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Mike Cooper
Mike Cooper PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
domingo, 28 octubre 2018
mike_cooper_interior_entrevista_1.jpg

mike_cooper_interior_entrevista_2.jpg

Front page photo by Antonia Tricarico
Inside photo (left) by Eva Vermandel, The Wire
Inside photo (right) by unknown


Mike Cooper es un experimentado guitarrista de folk de avanzada cuya extensa discografía data de 1969 y que alcanza a casi 80 discos.
Folk, exotica y ambient son algunos de los estilos que cultiva este músico viajero y trotamundos incansable e inventor de sus propias “guitarras”.
En “Tropical Gothic” el más reciente disco de Cooper publicado en Discrepant hace gala de las experimentaciones que hace con sus “guitarras”, junto a grabaciones de campo y cuyo contendo evoca al hecho de que las potencias coloniales europeas lucharon intensamente "contra las poblaciones indígenas (del sudeste asiático) y entre sí por el control de la tierra y los recursos", que viene a representar lo oscuro, lo gótico.
La estructura canción y la improvisación están presentes en este álbum, así como las distintas capas de texturas, armonías y sonidos abstractos vienen a crear paisajes sonoros adecuados a la etnografía musical que explora nuestro protagonista.
https://soundcloud.com/discrepant/a7-running-naked, http://www.discrepant.net/products/625894-mike-cooper-tropical-gothic, http://www.cooparia.com

   

 

Mike Cooper is an experienced advanced folk guitarist whose extensive discography dates back to 1969 and reaches almost 80 albums.
Folk, exotic and ambient are some of the styles cultivated by this traveler musician and tireless globetrotter and creator of his own "guitars".
On "Tropical Gothic" Cooper's most recent album released on Discrepant shows off the experimentations he does with his "guitars", along with field recordings and whose content conjure-up the fact that European colonial powers fought intensely "against the indigenous population (from Southeast Asia) and each other for the control of land and resources" which represent the dark, the gothic.
The song structure and improvisation are present in this album, as well as the different layers of textures, harmonies and abstract sounds, come to create sound landscapes appropriate to the musical ethnography explored by our protagonist.
https://soundcloud.com/discrepant/a7-running-naked, http://www.discrepant.net/products/625894-mike-cooper-tropical-gothic, http://www.cooparia.com

  

Entiendo que tienes una colección de guitarras de diferentes partes del mundo. ¿Qué criterios utilizaste para elegir el sonido de guitarra para el álbum "Tropical Gothic"?

"No hay ningún 'criterio' en absoluto. Tiendo a usar las mismas guitarras la mayor parte del tiempo para grabar o tocar en vivo. De hecho en ‘Tropical Gothic’ no hay mucha guitarra. ‘Running Naked’ se toca en mi National Electric Lap Steel y en el resto de los temas del disco utilizo un instrumento hecho por mí llamado La'ap. Es sólo una pieza de madera con cinco cuerdas y un pick up".

¿Tienes algún tipo de grabaciones de campo que te interesen más? ¿Cuál fue la fuente de inspiración para componer "Tropical Gothic"?

"La fuente de inspiración para 'Tropical Gothic' es muy compleja. Viene de las dos palabras 'tropical' y 'gótico'. La historia actual del colonialismo es una historia de tragedia - un cuento gótico - y me inspiré en muchas fuentes incluyendo escritores como Robert Louis Stevenson y Louis Becke y cineastas como FW Murnau, Lav Diaz y Kaneto Shindo. He tocado música en vivo para proyecciones de películas mudas durante muchos años y elegí para este disco centrarme en la película ‘Onibaba’ de Kaneto Shindo, el filme de Henry de Falaise, ‘Legong-Dance of The Virgin’ y una película documental sobre el ritual en la vida cotidiana en Bali llamada ‘Gods Of Bali’".

¿Con qué te identificas más? ¿Cómo viajero, músico o músico ambulante?

"Como la mayoría de los músicos, tengo que viajar para tocar, pero disfruto de los dos. Soy un viajero y músico, y uno complementa al otro y, a veces, tocar ayuda para pagar el viaje... pero no siempre".

¿Combinas tu música con otras formas de arte?

"Soy un artista visual y hago videos y a veces instalaciones. Recientemente realicé un video de 45 minutos para acompañar la presentación en vivo de ‘Tropical Gothic’ en el Cafe Oto, en Londres. También hice el video promocional para el álbum ‘Ko Lanta’ que puedes ver en YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=4EXtncJ_MVQ). Tengo un proyecto de video en curso llamado ‘Island Gardens’, que he estado realizando durante varios años en las islas que he visitado en todo el mundo. También hay un video llamado ‘Hotel Hibiscus City’ en YouTube. Está hecho en nueve partes para una instalación y originalmente lo hice para poder descargarlo fácilmente en teléfonos móviles a través de Bluetooth. Es la historia de un agente secreto intergaláctico llamado ‘Agente Kupa’ que visita la Tierra.
También soy un fanático del dibujo digital con aplicaciones de dibujo para teléfonos inteligentes. Tengo una colección bastante grande en mi teléfono y tableta".

Guillermo Escudero
Octubre 2018


 

 

I understand that you have a collection of guitars from different parts of the world. What criteria did you use to choose the guitar sound for "Tropical Gothic" album?

"No 'criterior' at all really. I tend to use the same guitars most of the time for recording or live gigs. On Tropical Gothic there isn't much guitar in fact. Running Naked is played on my National electric lap steel and the rest is on a homemade instrument called a La'ap that I made. It’s just a piece of wood with five strings and a pick up."

Do you have any kind of field recordings that interest you most? What was the source of inspiration for composing "Tropical Gothic"?

"The source of inspiration for 'Tropical Gothic' is very complex. It comes from the two words 'tropical' and 'gothic'. The ongoing story of colonialism is a story of tragedy - a gothic tale - and I drew inspiration from many sources including writers like Robert Louis Stevenson and Louis Becke and film makers such as FW Murnau, Lav Diaz and Kaneto Shindo. I have performed live music for screenings of silent films for many years and I chose to focus on Kaneto Shindo's film ‘Onibaba’ and Henry de Falaise film ‘Legong-Dance of The Virgin’ and a documentary film about ritual in everyday life in Bali called ‘Gods Of Bali’ for this record."

With what do you identify most? As a traveler, a musician or a traveling musician?

"Like most musicians I have to travel to play but I enjoy both. I am a traveller and musician and one complement the other and sometimes playing helps to pay for the travel...but not always."

Do you combine your music with other art forms?

"I am a visual artist and I make video and sometimes installations. I made a 45-minute video to accompany the live presentation of Tropical Gothic at Cafe Oto in London recently. I also made the promo video for the album called ‘Ko Lanta’ that you can see on YouTube. I have an on-going video project called ‘Island Gardens’ which I have been making for several years all shot on islands that I have visited around the world. There is also a video called ‘Hotel Hibiscus City’ on YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=4EXtncJ_MVQ). It is in 9 parts and originally, I made it so that it could be downloaded easily on to mobile phones via Bluetooth in an installation. Its a story of an intergalactic secret agent called ‘Agent Kupa’ who visits earth.
I am also a fan of digital drawing with smartphone drawing apps. I have quite a big collection in my phone and tablet."

Guillermo Escudero
October 2018

 

 

Last Updated ( domingo, 28 octubre 2018 )
 
< Prev   Next >

creative commons