Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Heather Leigh
Heather Leigh PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
martes, 25 diciembre 2018
heather_leigh_interior_entrevista3.jpg
heather_leigh_interior_entrevista.jpg





























Eleni Avraam photo credits

La norteamericana Heather Leigh es una figura relevante del underground que toca la guitarra pedal steel. Su música fluye en la medida que sus emociones se conectan con la guitarra pedal steel con la que crea una infinidad de combinaciones de notas y acordes.
Desde 2002 viene publicando discos como una artista en solitario y realizado performances y editado junto a Ash Castles On The Ghost Coast, Charalambides, Scorces (un dúo con Christina Carter), the Dream/Aktion Unit (una banda junto a Thurston Moore, Paul Flaherty, Chris Corsano y Matt Heyner), Taurpis Tula, Jailbreak (un dúo junto a Chris Corsano) y Jandek. También ha colaborado con Richard Youngs, Blood Stereo, MV & EE, Marcia Bassett, Robbie Yeats de The Dead C, John Olson de Wolf Eyes, Smegma, Jutta Koether, Kommissar Hjuler & Mama Baer y muchos otros. Junto a Peter Brötzmann conforman un dúo de free-jazz.
Nuestra protagonista también trabaja para el reconocido mail order Volcanic Tongue (antes una tienda de discos) cuya base está en Glasgow, Escocia.
Leigh realiza una interesante mezcla de rock, psicodelia y con algunas dosis de doom, junto a un canto sensual y desgarrador y atmósferas tan apacibles como oscuras.
Su último disco “Throne” editado en Editions Mego el 26 de octubre pasado, fue el motivo de esta entrevista, gestionada por Ed Bernndorf de la distribuidora de Berlín, Dense.
http://editionsmego.com/release/EMEGO-257, https://soundcloud.com/editionsmego/heather-leigh-prelude-to-goddess-emego-257, www.wishimage.com


   

 

American artist Heather Leigh is a well-known underground figure who plays the pedal steel guitar. Her music flows to the extent that her emotions are connected to the pedal steel guitar with which she creates an endless combination of notes and chords, performing a particular blend of rock, psychedelia and some doses of doom, along with a sensual and heartbreaking singing and peaceful as dark atmospheres.
Since 2002 she has been releasing albums as a solo artist and played, performed and released music along with Ash Castles On The Ghost Coast, Charalambides, Scorces (a duo with Christina Carter), the Dream / Aktion Unit (a band with Thurston Moore, Paul Flaherty, Chris Corsano and Matt Heyner), Taurpis Tula, Jailbreak (a duo with Chris Corsano) and Jandek. She has also collaborated with Richard Youngs, Blood Stereo, MV & EE, Marcia Bassett, Robbie Yeats from The Dead C, John Olson of Wolf Eyes, Smegma, Jutta Koether, Kommissar Hjuler & Mama Baer and many others. Together with Peter Brötzmann they make up a free-jazz duo.
Our protagonist also works for the renowned Volcanic Tongue mail-order (formerly a record store) base in Glasgow, Scotland.
Her last "Throne" album released on Editions Mego in last October 26, is the reason of this interview, managed by Ed Bernndorf of Berlin’s Dense distribution.
http://editionsmego.com/release/EMEGO-257, https://soundcloud.com/editionsmego/heather-leigh-prelude-to-goddess-emego-257, www.wishimage.com

  

¿Qué conexiones emocionales tienes con la guitarra pedal de acero?

"La guitarra de acero de pedal imita y está en sintonía con el instrumento original y la voz puede revelar la verdad de alguien, les guste o no, así que, en ese sentido, la guitarra de acero de pedal es una extensión de mi y no me avergüenza admitir que soy una persona muy emocional. Hay algo acerca de la combinación del vibrato, la flexión de las notas, el deslizamiento, mis rodillas entre las palancas, mi pie sobre los pedales, el punteo, la digitación... puedes ver hacia dónde va esto. Mi conexión personal con el instrumento es muy íntima y me gusta dejarla cantar, ella guía mi forma de tocar y cómo la toco. Intento no “dejarme” involucrar demasiado. Toco por sentimiento y trato de no pensar en ello".

Perdona mi ignorancia, pero creo que las notas deslizantes son una de las características principales del sonido de la guitarra pedal steel y eso lo hace tan rico. ¿Cuál es tu opinión al respecto?

“No es necesario el perdón. Es un instrumento complicado que honestamente puedo decir que contiene muchos misterios incluso después de más de 15 años de ejecutarla. Sí, el deslizamiento es uno de los factores que hace que el instrumento sea tan único, pero es diferente a la guitarra lap de acero que los artistas se acuestan literalmente en su regazo (o en una mesa, etc.) y la deslizan. La guitarra pedal de acero lleva a un paso más allá con la adición de pedales de piso y palancas de rodilla que cambian las notas, creando combinaciones aparentemente infinitas de notas y acordes. Muchos ejecutantes tradicionales de la guitarra pedal usan un pedal de volumen que crea las oleadas que escuchas en la música country y western, por ejemplo. La naturaleza del instrumento y en particular por el deslizante, significa que también puedes aumentarlo sin usar un pedal de volumen y, a menudo, toco sin tener uno para evitar realiza un trabajo demasiado facilón con las notas, me gusta esforzarme para estar segura de mi ataque."

¿Cuáles fueron tus fuentes de inspiración para hacer el álbum "Throne"?

“Amplexus, glamour, The Pretty Things - S.F. "Dolor, tenis, gritos, Lou Reed, espejos, romance, alcatraces, sombras, eternidad, maldad, La Alta Sacerdotisa, celos, desilusión y engaño".

Tengo la impresión de que "Gold Teeth" se adentra en la esencia del ser humano. ¿Cuál es tu opinión?

"Es ciertamente una canción sobre los ciclos, repetición eterna y entregarte a eso. Cuando toco ‘Gold Teeth’ en vivo, incluso cuando lo grababa en el estudio, pierdo todo el sentido del tiempo, siento que podría ser para siempre, me pierdo en el dominio de la pieza, me abandono a su impulso. Tal vez, como un ser humano, trato de hacer algo similar en la vida, me entrego a ello".

A través de tu trabajo para el mail-order Volcanic Tongue (antes una tienda de discos) debes conocer muchas bandas. ¿Podrías nombrarnos algunas bandas nuevas que en tu opinión sean de tu interés?

"Es interesante que utilices el término bandas porque realmente siento que si bien hay una gran cantidad de artistas extraordinarios que en este momento están creando una música increíble, no veo a las clásicas bandas como las que solía haber, tal vez eso hable del aislamiento de las personas entre sí o la facilidad, al menos en términos de tecnología, que las personas puedan grabar y producir música por sí mismas o que es cada vez más frecuente se haga música en una habitación con una computadora, que con instrumentos en un garaje... No sé... una nueva banda que me gusta es Body/Head: el dúo de Kim Gordon y Bill Nace que tienen un sonido de GRUPO, no un sonido de colaboración improvisada. Para mis oídos son muy tipo blues y sexy, es una música sensual".

Guillermo Escudero
Diciembre 2018


 

 

What emotional connections do you have with the pedal steel guitar?

“The pedal steel guitar mimics and is in tune with the original instrument, the voice and the voice can reveal the truth of someone whether they like it or not, so along those lines, the pedal steel guitar is an extension of me and I’m not ashamed to admit I’m quite an emotional person. There’s something about the combination of the vibrato, the bending of notes, the sliding, my knees between the levers, my foot on the pedals, the plucking, the fingering…you can see where this is going. My personal connection to the instrument is a very intimate one and I like to let her do the singing, she guides my playing, how I touch her. I try to not let “me” get too involved. I play by feel, I try not to think about it.”

Forgive my ignorance, but I think that sliding notes is one of the main characteristics of the steel guitar pedal sound and that makes it so rich. What's your opinion about it?

“No forgiveness necessary. It’s a complicated instrument that I can honestly say holds many mysteries even after more than 15 years of playing her. Yes, the sliding is one of the factors that makes the instrument so unique, yet it’s different than the lap steel guitar that players literally lie flat on their lap (or a table etc.) and slide. The pedal steel takes it a step further with the addition of floor pedals and knee levers that change the notes, creating seemingly infinite combinations of notes and chords. A lot of traditional steel players also use a volume pedal which creates the swells you hear in country & western music for example. The nature of the instrument particularly because of the slide, means you can also swell without the use of a volume pedal and I often play without one to prevent myself from EASING into the notes too much, I like to force myself to be sure of my attack.”

What were your sources of inspiration to make the "Throne" album?

“Amplexus, glamour, The Pretty Things - S.F. Sorrow, tennis, hollers, Lou Reed, mirrors, romance, gannets, shadows, eternity, bitchiness, The High Priestess, jealousy, delusion and deception.”

I have the impression that "Gold Teeth" goes very deep into the essence of the human being. What’s your opinion?

“It’s certainly a song about cycles, eternal recurrence and giving yourself over to that. When I perform Gold Teeth live, even when I was recording it in the studio, I lose all sense of time, it feels as if it could be forever, I get lost in the sway of the piece, abandon myself to its momentum. Maybe as a human I try to do something similar in life, abandon myself to it.”

Through your work for the Volcanic Tongue mailorder (formerly a record shop as well) you must know many bands. Could you name us some new bands that in your opinion are of your interest?

“It’s interesting you use the term bands because I actually feel that while there’s a plethora of remarkable artists creating amazing music right now, I don’t see as many classic line-up type of bands around like there used to be, maybe that speaks of people’s isolation from each other or the ease at least in terms of technology at which people can record and produce music themselves or that it’s happening more in a bedroom with a computer than with instruments in a garage…I don’t know…a newish band that I love is Body/Head - the duo of Kim Gordon & Bill Nace and they have a GROUP sound, not an improv collab sound. To my ears they’re very bluesy and sexy, it’s sensual music.”

Guillermo Escudero
December 2018

 

 

 

Last Updated ( jueves, 27 diciembre 2018 )
 
< Prev   Next >

creative commons