Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Mark Renner
Mark Renner PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
viernes, 09 marzo 2018
mark_renner_interior_entrevista1.jpg mark_renner_interior_entrevista2.jpg








Mark Renner pintor y músico residente en Baltimore, Maryland y con 30 años de carrera musical inspirada en las corrientes del punk, el rock independiente, el after punk y el ambient, entre otros géneros.
Su pintura son dibujos de rostros de personas de gran expresividad y que exhibió en instalaciones en las que incluyó su música.
“Few Traces” reúne material editado en pocas tiradas e inédito que abarca de 1982 a 1990.
En este compilado podemos encontrar verdaderas joyas como las guitarras cristalinas “Princes Street”, “Riverside” y “Autumn Calls You By Name”, este último con caja de ritmos me hizo recordar con nostalgia a Eyeless In Gaza.
“A Fountain In The Cloister” con arreglos de guitarra y percusión, “Ageless”, “Jars of Clay”, “The Man & The Echo” y “The Mirror At Saint Andrews” a base de líneas de sintetizador ciertamente influenciadas por el ambient.
La delicada sutileza en su pintura se plasma perfectamente en su música.
http://markrennerbaltimore.bandcamp.com, https://igetrvng.com, www.markrenner.net

     

 

   

 

Mark Renner painter and musician based in Baltimore, Maryland and with 30 years of musical career inspired by the trends of punk, independent rock, after punk and ambient, among other genres.
His paintings are drawings of faces of people of great expressiveness that he exhibited in installations along with his music.
"Few Traces" brings together material released in a limited run of copies editions and unreleased that it ranges from 1982 to 1990.
In this compilation we can find real gems like the soft and gliding guitars of "Princes Street", "Riverside" and "Autumn Calls You By Name", the latter one with a drum machine that recalled me with nostalgia to Eyeless In Gaza.
"A Fountain In The Cloister" with arrangements of guitar and percussion, "Ageless", "Jars of Clay", "The Man & The Echo" and "The Mirror At Saint Andrews" based on synth lines certainly influenced by ambient.
The delicate subtlety in his painting is perfectly reflected in his music.
http://markrennerbaltimore.bandcamp.com, https://igetrvng.com, www.markrenner.net

 

¿Qué te inspira en tu pintura y cuál es la conexión con tu música?

“Supongo que hay innumerables fragmentos de experiencias pasadas, recurrentes temas de sufrimiento y de búsqueda, anhelo y un obediente llamado a buscar la belleza en el trabajo marginal en el mundo cotidiano de la vida. He atravesado terrenos similares en la música y con frecuencia me acerco al sonido, probablemente es más evidente en las más recientes grabaciones, con hábitos pictóricos, creando reflejos y manipulando el color. Sigue habiendo una fuerte conexión entre la música y la pintura y siempre estoy animado por el desafío de combinarlos como en exposiciones de galerías anteriores”.

¿Qué significa para ti la música inglesa de mediados de la década de 1980? ¿Bandas de sello como 4AD, Factory Records o Rough Trade, por ejemplo?

“Estoy seguro de que obtuve inspiración de algunas de las grabaciones de esa época. Supongo que la misma tecnología estaba asequible y proliferaba en ambos lados del Atlántico y la grabación de sonido se hizo más expansiva con pedales analógicos de retardo, unidades de reverberación más complejas usadas para agregar dimensión y nuevas texturas y capas al sonido. Hubo varias grabaciones fundamentales en aquella época que fueron influyentes. Los dos primeros álbumes de Joy Division, el álbum de Colin Newman, ‘A-Z’, fueron pioneros en la técnica de grabación y una introducción iniciática a la aparición de la fusión de la guitarra, el sintetizador y las cajas de ritmo. El impacto de estas grabaciones ha disminuido en el tiempo, pero fue innegable en esa época”...

En relación con este tipo de música, recuerdo la marca de Arizona Independent Project Records con bandas como Tone, Scenic, Half String, Lanterna, todas ellas canciones centradas en la guitarra. ¿Escuchaste algo de ellos?

“No estoy familiarizado con los sellos ni las grabaciones mencionadas”...

Supongo que las alucinantes canciones “Autumn Calls You By Name” y “The Dyer's Hand” las compusiste a principios de los '80 debido a la caja de ritmos y la suave guitarra. Me recuerda a veces al dúo británico Eyeless In Gaza.

“Si pudiera hacer una comparación, creo que ambos confiamos (¿demasiado?) a veces en el uso de la reverberación para crear una dimensión o ilusión de profundidad en el sonido, quizás para compensar (al menos en mi caso) presupuestos limitados y no pudiendo contratar una sala sinfónica para convertir nuestras ideas de Red River Valley en grandes sinfonías. Dicho esto, las grabaciones revelan las limitaciones de la tecnología en ese momento y un intento creativo por aprovechar al máximo esos límites. No siempre se puede escuchar en la era digital, pero es un buen punto de referencia para ver un documento de aquellos que estaban buscando más.
El sonido de fondo en ‘Autumn Calls You by Name’ era una grabación de un móvil de arcilla que colgaba del techo en el estudio, para los cual colocamos un micrófono debajo y que sacudimos continuamente durante la canción y empujado por un delay analógico, nuestro precursor primitivo del sampling”…

¿Podrías contarnos acerca de tus próximos proyectos musicales?

"Sí. Actualmente estoy completando un álbum: ‘Seaworthy Vessels are in Short Supply’ que comencé en Baltimore la primavera pasada y continuaron en el norte de Texas en el verano, en Glasgow, Escocia a fines de otoño y las etapas finales en Texas. Espero lanzarlo en octubre o antes. Además, tengo una grabación de piezas electrónicas con grabaciones de campo de Etiopía, Escocia, Italia, Estambul, Suiza y los EE. UU. – ‘Salt and Firewood’ necesita una edición, mezcla y masterización, pero termino en teoría.
Además, tengo una creciente lista de solicitudes para la reedición de la grabación de ‘Painter's Joy’ (Dimension Records, Restless Records, 1988) y en el 30 aniversario de su lanzamiento original, parece que este sería un punto en el tiempo para sacar esto a la luz. Los masters están terminados, es simplemente una cuestión de volver a grabar algunas de las canciones para incluirlas como extras para aquellos que (pacientemente) esperaron la reedición”.

Guillermo Escudero
Marzo 2018

 


 

 

What inspires you in your painting and what is the connection with your music?

 "I suppose there are innumerable fragments of past experience, persistent themes of suffering and searching, yearning and a dutiful calling to seek out the beauty in the marginal laboring in the daily moil of living. I have traversed similar terrain in music and frequently approach sound, probably more evident in more recent recordings, with painterly habits- creating highlight and manipulating color. There remains a strong connection between the music and painting and always am enlivened by the challenge of combining them both as in past gallery exhibitions."

What does mid-1980s English music mean to you? Bands of 4AD, Factory Records or Rough Trade labels, for instance?

“I am certain that I derived inspiration from  some of the recordings of that era. I am guessing that the same affordable technology was proliferating on both sides of the Atlantic, and sound recording became more expansive with analog delay pedals, more complex reverb units used to add dimension and new textures and layers to sound. There were several fundamental recordings at the time that were influential. The first two Joy Division albums, the Colin Newman album- A-Z  were pioneering recording technique and an initiatory introduction to the emergence of the melding of guitar and synthesizer and rhythm machines. The impact of these recordings has diminished in time, yet is undeniable in that era...”

In relation to this type of music I remember the Arizona label Independent Project Records with bands like Tone, Scenic, Half String, Lanterna, all of them guitar-centric songs. Did you hear something from them?

“I am unfamiliar with the label, recordings mentioned...”

The wonderful songs ‘Autumn Calls You By Name’ and ‘The Dyer's Hand’ I guess you composed them in the early '80s due to the drum machine and soft guitar. It reminds me at times to the British duo Eyeless In Gaza.

“If I could draw a comparison, I think we both relied ( too much?) at times on the use of reverb to create dimension or illusion of depth in the sound, perhaps compensating  ( at least in my case) for limited budgets and not being able to hire out a symphony hall to convert our ideas from Red River Valley into grand symphonies. That said, the recordings reveal the limitations of technology at the time, and a creative attempt to get the most from those boundaries. Not always listenable in the digital era, yet a good point of reference to see a document of those that were grasping for more.
The chiming in the background on `Autumn Calls You by Name' was a recording of a clay mobile hanging from the ceiling in the studio, that we set a microphone beneath continually rattled throughout the song, and pushed through an analog delay, our primitive precursor to sampling...” 

Could you tell us about your next musical projects?

“Yes. I am currently completing an album - Seaworthy Vessels are in Short Supply, begun in Baltimore last spring and continued in North Texas in the summer, Glasgow Scotland in the late autumn and in the final stages back in Texas. I am hoping to have it released by October or sooner. In addition, I have a recording of  wordless electronic pieces featuring field recordings from Ethiopia, Scotland, Italy,Istanbul, Switzerland and the US - Salt and Firewood in need of editing, some mixing and mastering, but finished in theory. 
In addition, I have a mounting list of requests for the re-issue of the Painter's Joy recording, and at the 30 year anniversary of its original release, it seems as if this would be a point in time to get this out. The masters are done, it is simply a matter of re-recording a few of the songs to include as extras for those who have (patiently) waited for the re-release.”

Guillermo Escudero
March 2018

 

 

Last Updated ( viernes, 09 marzo 2018 )
 
< Prev   Next >

creative commons