Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Reviews arrow Sawt Out
Sawt Out PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
jueves, 12 octubre 2023
sawt_out_interior_disco.jpeg

Sawt Out | "Black Current" | Al Maslakh Records | 2023

 


Sawt Out | "Black Current" | Al Maslakh Records | 2023

Sawt Out se formó en 2015 como un trío de improvisación compuesto por Burkhard Beins (sintetizadores analógicos, samples, walkie talkies); Mazen Kerbaj (sintetizador descompuesto, trompeta, juguetes, radio) y Michael Vorfeld (bombillas, dispositivos de conmutación eléctrica), quienes está afincados en Berlín. 

Los tres músicos tienen una largo bagaje musical en las escenas experimental, improvisación libre y arte sonoro. Kerbaj es un artista visual y músico de Beirut y es ampliamente reconocido como uno de los iniciadores y actores clave de la escena musical experimental y de improvisación libre libanesa.

Burkhard Beins ha estado activo desde finales de los ’80 como compositor/intérprete de música experimental, es conocido por su uso de percusión en combinación con objetos sonoros seleccionados. Además, trabaja con electrónica en vivo/sintetizadores analógicos y ha concebido varias instalaciones sonoras.

Michael Vorfeld es compositor e interprete y artista visual y tiene alrededor de 30 discos en solitario y en colaboración con otros artistas. En su práctica musical crea instalaciones y performances de luz y sonido y trabaja con fotografía y cine. Toca percusión e instrumentos de cuerda de diseño propio y realiza piezas sonoras electroacústicas. 

En el contexto que este disco que se despliega en el campo de la improvisación, hay una interesante cita de Ben Watson (escritor británico) que se incluye en el libro “Audio Culture…” (Continuum, 2004): “La improvisación libre es casi por definición una música extraña, opuesta al negocio capitalista habitual. Los improvisadores quieren explorar las posibilidades del instante - en este espacio -, usando estos instrumentos, con esta audiencia (o falta de ella) [.. ..] La improvisación libre no garantiza ningún sonido o estado de ánimo en particular, produce más bien un signo de interrogación que una mercancía.”

El álbum abre con “After the Rain” - de casi 18 minutos de duración – una trompeta que muestra un sonido procesado, muy comprimido, que sale casi a borbotones. Mientras eso ocurre, el golpeteo de tambores se alterna con campanillas y la frotación contra objetos. “Breite Schmurchel” comienza un silencio expectante pero en la medida que progresa el track, la percusión es más apabullante creando cierta tensión. En “Zone Restreinte” suenan el tintineo de las bombillas, platillos que resuenan, silbidos profundos y golpes a objetos. La trompeta emerge y se sumerge balbuceando algunos sonidos, en tanto se aprecian cuerdas que aportan texturas rugosas y crudas. “Teshrin Al Awwal” en tonos vacilantes los tambores y platillos tejen un diálogo con las cuerdas que son frotadas y rasgadas, junto a texturas electrónicas que tienen por momentos acercase al silencio, cuando intempestivamente la percusión se desparrama y sutiles campanillas y objetos resuenan con una amplia gama de timbres. 

Sawt Out despliega una variada instrumentación y objetos sonoros que crean momentos de confusión y silencio, dos momentos contrapuestos, pero al mismo tiempo complementarios que dejan entrever una música llena de ricos matices y sonidos inesperados.

https://almaslakh.bandcamp.com/album/black-current

https://mazenkerbaj.com/

https://mazenkerbaj.bandcamp.com/

http://www.vorfeld.org/

http://www.burkhardbeins.de/


Guillermo Escudero

Octubre 2023

 

Sawt Out was formed as an improvisational unit composed by Burkhard Beins (analog synths, samples, walkie talkies); Mazen Kerbaj (crackle synth, trumpet, toys, radio) and Michael Vorfeld (light bulbs, electric switching devices) who are based in Berlin.

The three musicians have a long musical background in the experimental scenes, free improvisation, and sound art. Kerbaj is a visual artist and musician from Beirut and is widely recognized as one of the initiators and key players of the Lebanese experimental and free improvisation music scene.

Burkhard Beins has been active since the late 1980s as a composer/performer of experimental music, known for his use of percussion in combination with selected sound objects. Additionally, he works with live electronics/analogue synthesizers and has conceived several sound installations.

Michael Vorfeld is a composer and performer and visual artist and has around 30 albums solo and in collaboration with other artists. In his musical practice he creates light and sound installations and performances and works with photography and film. He plays percussion and string instruments of his own design and makes electroacoustic sound pieces.

In the context of this album that is deployed in the field of improvisation, there is an interesting the quote from Ben Watson (British writer) that is included in the book “Audio Culture…” (Continuum, 2004): "Free improvisation is almost by definition outsider music, opposed to capitalist business-as-usual. Improvisers want to explore the possibilities of the instant - in this space, using these instruments, with this audience (or lack of it) [....] Free improvisation doesn't guarantee any particular sound or mood, it produces a question mark than a commodity."

The album opens with “After the Rain” – a long-form 18 minutes long with a trumpet which displays a processed, highly compressed sound that comes out almost in spurts. While this is happening, the beating on kick-drums alternates with ringing bells and rubbing against objects. “Breite Schmurchel” begins with an expectant silence but as the track progresses, the percussion becomes more overwhelming, creating a certain tension. In “Zone Restreinte” deploys tinkling of light bulbs, clanging cymbals, deep whistles and knocks on sound objects. The trumpet emerges and submerges babbling some sounds while strings can be listen to that provide rough and raw textures. “Teshrin Al Awwal” in wavering tones the drums and cymbals weave a dialogue with the strings that are rubbed and plucked, alongside electronic textures that at times approach silence, when suddenly the percussion spreads and subtle bells and objects resonate with a wide range of timbres.

Sawt Out deploys a varied instrumentation and sound objects that create moments of confusion and silence, two contrasting but at the same time complementary moments that reveal a music full of rich nuances and unexpected sounds.

https://almaslakh.bandcamp.com/album/black-current

https://mazenkerbaj.com/

https://mazenkerbaj.bandcamp.com/

http://www.vorfeld.org/

http://www.burkhardbeins.de/


Guillermo Escudero

October 2023

Last Updated ( jueves, 12 octubre 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons