Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Reviews arrow Martina Berther & Philipp Schlotter
Martina Berther & Philipp Schlotter PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
jueves, 05 octubre 2023
martina_berther__philipp_schlotter_interior_disco.jpeg


Martina Berther & Philipp Schlotter | "Matt" | Hallow Ground | 2023

 


Martina Berther & Philipp Schlotter | "Matt" | Hallow Ground | 2023

Martina Berther es una multiinstrumentista y compositora suiza afincada en Zurich y es una de las más importantes bajistas eléctricas en la escena musical suiza. Así también es música de sesión y se desarrolla su trabajo en distintos proyectos sonoros, en solitario y como miembro en bandas de distintos géneros musicales. Además, trabaja con acercamientos al arte sonoro y compone música para películas. 

Philipp Schlotter es un músico suizo que trabaja en los campos de la improvisación, la investigación sonora y la música electrónica y acústica. Trabaja tanto con artistas visuales como escénicos y explora el piano preparado, los sintetizadores y es miembro de varios grupos como director de banda, músico y compositor. También compuso la música para un largometraje.

Su primer álbum en colaboración, “Matt”, se grabó durante cuatro días en una iglesia del pueblo suizo que dio nombre al álbum que consiste en cinco piezas de órgano y sintetizadores que me trae a la memoria un artículo “The Eternal Drone”, (Continuum, 2002), del escritor, periodista y profesor Marcus Boon quien argumenta: "el drone viene de la época medieval, cuando en las grandes catedrales como la Nôtre Dame de París, los enormes órganos a pedales afinados en tonos específicos y relacionados armónicamente...” Aunque “Matt” se vincula más bien a la música atonal que crea una atmósfera envolvente y solemne.

El disco arranca con “Unruhe”, una pista de largo formato de 14 minutos de duración cuyas notas sostenidas configuran un drone que va cambiando sus tonalidades, algunas luminosas otras sombrías. 

“LFO1” y “LFO2” comparten casi las mismas variaciones tonales donde predominan los colores grises, en tanto en “Gallia” aparecen suaves sonidos metálicos en los que subyace como telón de fondo un órgano de notas graves.

“Frachter” que cierra el álbum también despliega sonidos percusivos aunque de menor intensidad que en ”Gallia”. 

Martina Berther y Philipp Schlotter mantienen una tensión permanente con una música compleja cuyos sonidos abstractos son impredecibles, creando al mismo tiempo un ambiente inmersivo.

https://hallowground.com/

https://hallowground.bandcamp.com/album/martina-berther-philipp-schlotter-matt

https://on.soundcloud.com/qHc6j

https://youtu.be/eeSdI2vdVrw


Guillermo Escudero

Octubre 2023

 

 

Martina Berther is a Swiss multi-instrumentalist, composer based in Zurich, and one of the most renown electric bassists on the Swiss music scene. She is also a session musician, and her work is developed in different sound projects, solo, and as a member of bands with different musical genres. Additionally, she works with approaches to sound art and composes music for films.

Philipp Schlotter is a Swiss musician who works in the fields of improvisation, sound research, and electronic and acoustic music. He works with both visual and performing artists and explores prepared piano, synthesizers and is a member of several groups as a bandleader, musician, and composer. He also composed the music for a short film.

Their first collaborative album, “Matt,” was recorded over four days in a church in the Swiss town that gave its name to the album, which consists of five organ and synthesizer pieces that brings to mind the article “The Eternal Drone”, (Continuum, 2002), by writer, journalist and professor Marcus Boon who asserts: “drone comes from medieval times, when in the great cathedrals such as the Notre Dame in Paris, ‘where enormous pedal organs tuned to specific, harmonically related pitches...’ Although “Matt” is more closely related to atonal music, which unfurls an enveloping and solemn atmosphere.

The album starts with “Unruhe”, a 14-minute long-form track whose sustained notes configure a drone that shift tones, some of them bright, others obscure.

“LFO1” and “LFO2” share almost the same tonal variations where gray colors predominate, whereas on “Gallia” soft clanging appear in which an organ with low notes underlies as a backdrop.

“Frachter”, which closes the album, also displays percussive sounds, although of less intensity than on “Gallia”. 

Martina Berther and Philipp Schlotter keep a permanent tension with complex music whose abstract sounds are unpredictable, while creating an immersive atmosphere.

https://hallowground.com/

https://hallowground.bandcamp.com/album/martina-berther-philipp-schlotter-matt

https://on.soundcloud.com/qHc6j

https://youtu.be/eeSdI2vdVrw


Guillermo Escudero

October 2023

Last Updated ( sábado, 07 octubre 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons