Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Reviews arrow David Toop & Lawrence English
David Toop & Lawrence English PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
jueves, 06 julio 2023
david_toop__lawrence_english_interior_disco.jpeg


David Toop & Lawrence English | “The Shell That Speaks The Sea” | Room40 | 2023 


 

David Toop & Lawrence English | “The Shell That Speaks The Sea” | Room40 | 2023 

David Toop es un compositor/músico, autor y comisario residente en Londres. Desde 1970 ha trabajado en muchos campos del arte sonoro, la práctica auditiva y la música, incluyendo improvisación, instalaciones sonoras y obras de video, grabaciones de campo, producción de música pop, música para televisión, teatro y danza. Autor de varios libros como "Rap Attack" (1984), "Ocean of Sound" (1995), "Sinister Resonance" (2010), "Into the Maelstrom" (2016), entre otras publicaciones. Es gran admirador de la música étnica lo que lo ha llevado a viajar a distintos continentes. En sus larga discografía ha trabajado con varios músicos como Max Eastley, Rhodri Davies, Scanner, Ryuichi Sakamoto, por nombrar algunos.

Lawrence English es un artista, compositor y residente en Australia. Su interés está puesto en explorar acerca del campo, la percepción y la memoria. Se desenvuelve en actuaciones en vivo, instalaciones en sitios específicos y galerías de arte presentando en éstas se basan en ideas de campo espacial y relatividad. Es curador y dueño de Room40, uno de los sellos de música experimental más importantes hoy en día. Su también extensa discografía comprende la colaboración entre otros de Tujiko Noriko, John Chantler, Francisco López y William Basinski.

Toop y English se conocieron hace algo más de 20 años atrás y han colaborado antes en el álbum “Breathing Spirit Forms” (Room40, 2021), junto a Akio Suzuki. En el tiempo han compartido el interés mutuo por el sonido, su aspecto material como inmaterial. 

Para este disco ambos comenzaron a intercambiar material y uno de ellos fue el canto de pájaros en Nugum (Roca Blanca) en las tierras del pueblo Yugarabulen Australia. El boca de rana es una criatura completamente escurridiza cuya voz es como un oscilador modulador de baja frecuencia. 

En este álbum, David Toop está en voz, electrónica digital, guitarras españolas, eléctricas y la guitarra lapsteel, arco, silbidos, percusión y flautas. Por su parte Lawrence English, está a cargo de la electrónica, grabaciones de campo, radio de onda corta, bombo, flauta fantasma, bambú y piedras.

Desde la apertura con “Abyssal Tracker el grito de los pájaros crea una atmósfera espeluznante que es acompañada por diversos ruidos y crujidos. En “Reading Bones” emerge la voz de Toop que pronuncia breves palabras que caen en un espacio vacío y ciertamente tenso, que luego se funde en una grabación con una diversidad de pájaros. Las flautas en “Mouth Cave” anuncian un medio ambiente desolado, dando la sensación de un mundo perdido que se profundiza en los silbidos de “Whistling In The Dark” junto a las distorsiones oscuras de la guitarra. “The Chair's Story” devela las sombrías y retorcidas voces, además de flautas improvisadas y electrónica flotante con guiños al dark-ambient. En “Huanghu” (en China) y en “The Tattooed Back” English toca el bamboo procesado, mientras Toop balbucea con la flauta en un ambiente de improvisación. “Long Night” Toop incursiona con algunos acordes de la guitarra española, creando momentos vacilantes que hacen de este disco, un trabajo que evoca un paisaje sonoro en cuya espacialidad los sonidos se pueden tocar y sentir.

https://lawrenceenglish.bandcamp.com/

https://davidtoop.bandcamp.com/ 

https://room40.bandcamp.com/album/the-shell-that-speaks-the-sea


Guillermo Escudero

Julio 2023

 

David Toop is a London-based composer/musician, author and curator. Since the 1970s he has worked in many fields of sound art, listening practice, and music, including improvisation, sound installation and video works, field recordings, pop music production, music for television, theater, and dance. He is the author of several books such as "Rap Attack" (1984), "Ocean of Sound" (1995), "Sinister Resonance" (2010), "Into the Maelstrom" (2016), among other publications. He is a great admirer of ethnic music, which has led him to travel to worldwide. In his large discography he has worked with several musicians such as Max Eastley, Rhodri Davies, Scanner, Ryuichi Sakamoto to name a few.

Lawrence English is an Australian-based artist, composer and resident. His interest is in exploring the field, perception and memory. He works in live performances, site-specific installations, and art galleries showcasing ideas of spatial field and relativity. He is the curator and owner of Room40, one of the most important experimental music labels nowadays. His also extensive discography includes the collaboration of Tujiko Noriko, John Chantler, Francisco López and William Basinski, among others.

Toop and English met some 20 years ago and have collaborated before on the album “Breathing Spirit Forms” (Room40, 2021), alongside Akio Suzuki. Over time they have shared a mutual interest in sound, its material and immaterial aspects.

For this album both began to exchange material and one of them was the song of birds from Nugum (White Rock) on the lands of the Yugarabul people in Australia. The frogmouth is a completely slippery creature whose voice is like a low-frequency modulating oscillator.

On this album, David Toop is on voice, digital electronics, Spanish, electric and lapsteel guitars, bow, whistles, percussion and flutes. For his part, Lawrence English is in charge of electronics, field recordings, shortwave radio, bass drum, ghost flute, bamboo and stones.

Since the opening with “Abyssal Tracker” the birds yelling create a creepy atmosphere that is accompanied by various noises and creaks. On “Reading Bones” Toop's voice emerges, pronouncing brief words that fall into an empty and certainly tense space, which then melts into a recording of a variety of chirp birds. The flutes on “Mouth Cave” herald a desolate environment, giving the sense of a lost world that deepens on the hissing of “Whistling In The Dark” along with the dark guitar distortions. “The Chair's Story” reveals the gloomy and twisted voices, as well as improvised flutes and hovering electronics with nods to dark-ambient. On “Huanghu” (in China) and on “The Tattooed Back” English plays processed bamboo, while Toop babbles on the flute in an improvisational setting. On “Long Night” Toop dabbles with some Spanish guitar chords, creating hesitant moments that make this album an oeuvre that evokes a soundscape in whose spatiality sounds can be touched and felt.

https://lawrenceenglish.bandcamp.com/

https://davidtoop.bandcamp.com/ 

https://room40.bandcamp.com/album/the-shell-that-speaks-the-sea


Guillermo Escudero

July 2023

Last Updated ( jueves, 06 julio 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons