Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Reviews arrow Aya Metwalli & Calamita
Aya Metwalli & Calamita PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
lunes, 12 junio 2023
aya_metwalli__calamita__interior_disco.jpeg

Aya Metwalli & Calamita  "Al Saher" | Zehra | 2023

 

Aya Metwalli & Calamita  "Al Saher" | Zehra | 2023

La nutrida escena de la música experimental, free-jazz, improvisación libre y punk-rock en el Líbano, está representada por nuestros protagonistas Tony Elieh, Sharif Sehnaoui y el baterista libanés Malek Rizkallah, quienes se hacen llamar Calamita. Los dos primeros son miembros del colectivo “música libre de Oriente Medio”, Karkhana. La formación de Sharif Sehnaoui es del free-jazz, en tanto Tony Elieh del punk-rock, siendo miembro fundador de la banda post-punk libanesa The Scrambled Eggs, junto a Malek Rizkallah y Charbel Haber (entrevistado en loop; http://www.loop.cl/content/view/2151/26/).

El trío une fuerzas con la cantautora, compositora y artista sonora egipcia que actualmente reside en Beirut, Aya Metwalli, quien desde el pop comenzó a incursionar en la música experimental. Metwalli es una gran admiradora de Oum Kalthoum, quien fue una cantante pop, compositora y actriz de cine egipcia que estuvo activa desde la década de 1920 hasta la de 1970.

Calamita y Aya Metwalli se conocieron en un estudio de grabación en Beirut, utilizando canciones de “La Voz de Egipto”, Oum Kalthoum.

En “Al Saher” se encuentran la improvisación libre, el punk-rock, el free-jazz y también reminiscencias del pop de Oum Kalthoum. En este disco Aya Metwalli está en voz, guitarra y electrónica, Sharif Sehnaoui toca la guitarra eléctrica, Tony Elieh el bajo eléctrico y Malek Rizkallahen la batería

Desde el comienzo con “Hazihi Laylati” las guitarras chirriantes, la empecinada batería dando golpes sincopados, el dulce canto en árabe y las viñetas de ruido de Aya Metwalli y las punzantes notas del bajo, hace que esta propuesta sea una simbiosis entre la música de occidente y oriente. El trepidante “El Khala3 Wel Dala3” se sostiene con un riff del bajo, la líneas sintetizadas de una melodía árabe y la voz serpenteante de Metwalli. “Al Saher” se mueve sigilosamente a través de las cuerdas de la guitarra eléctrica para dar paso a la voz nostálgica de Metwalli. “Kadni El Hawa” incorpora en su comienzo ruidos electrónicos saturados, mientras se alza a lo más alto la fina y delicada voz de Aya Metwalli y comienza a deambular por el espacio, en tanto la batería hace un inquietante y solapado redoble de tambores.  

En este álbum conviven las texturas abrasivas y las descargas eléctricas con el canto angelical, junto a combinación de ruido y melodía.

https://zehra.bandcamp.com/album/al-saher


Guillermo Escudero

Junio 2023

 

The large scene of experimental music, free-jazz, free improvisation and punk-rock in Lebanon is represented by our protagonists Tony Elieh, Sharif Sehnaoui and Lebanese drummer Malek Rizkallah, who call themselves Calamita. The first two are members of the “free music of the Middle East” collective, Karkhana. Sharif Sehnaoui's formation is from free-jazz, while Tony Elieh is from punk-rock, being a founding member of the Lebanese post-punk band The Scrambled Eggs, along with Malek Rizkallah and Charbel Haber (interviewed on loop; http:// www.loop.cl/content/view/2151/26/).

The trio joins forces with the Egyptian singer-songwriter, composer and sound artist currently based in Beirut, Aya Metwalli, who from pop began to dabble into experimental music. Metwalli is a big fan of Oum Kalthoum, who was an Egyptian pop singer, songwriter, and film actress who was active from the 1920s to the 1970s.

Calamita and Aya Metwalli met in a recording studio in Beirut, using songs from “The Voice of Egypt” Oum Kalthoum.

On “Al Saher” there is free improvisation, punk-rock, free-jazz and also reminiscences of Oum Kalthoum's pop. On this album Aya Metwalli is on vocals, guitar and electronics, Sharif Sehnaoui plays the electric guitar, Tony Elieh the electric bass, and Malek Rizkallahen drums

The opener "Hazihi Laylati" reunits screeching guitars, stubborn drums hitting syncopated beats, Aya Metwalli’s sweet singing in Arabic and noise vignettes, alongwith the stinging bass notes, makes this proposal a symbiosis between the music of West and East. The fast-paced “El Khala3 Wel Dala3” is sustained by a bass riff, synth lines of an Arabic melody, and Metwalli's meandering vocals. “Al Saher” creeps across the electric guitar strings to usher in Metwalli's wistful vocals. “Kadni El Hawa” incorporates from the beginning saturated electronic noises, while the angelical Aya Metwalli’s vocals rises to the top and start wandering through space, while the drums make a disquieting and underhanded roll of drums.

In this album, abrasive textures and electric discharges coexist with ethereal vocals, together with a combination of noise and melody.

https://zehra.bandcamp.com/album/al-saher


Guillermo Escudero

June 2023

Last Updated ( lunes, 12 junio 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons