Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Dirk Serries
Dirk Serries PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
martes, 30 mayo 2023
dirk_serries_interior_entrevista.jpeg



 

A comienzos de los ’80, el compositor belga Dirk Serries comienza a trabajar en la escena industrial con el apodo de Vidna Obmana con el que editó más de 140 discos en solitario y en colaboración con otros artistas como Steve Roach, San Rosenthal, David Lee Myers, Asmus Tietchens, Steven R. Smith, Aidan Baker, Celer, Scatterwound, por nombrar algunos. 

En 2005, Serries decidió finalizar Vidna Obmana, en tanto tenía otros proyectos como The Fear Falls Burning y Microphonics, este último sigue estando activo. Además de tocar junto a numerosas bandas. Entre tanto creó varios sellos, entre ellos, Mechanical Orchestration Music en el editaba la música de Vidna Obmana. En estos últimos años ha desarrollado un gran interés  por el free-jazz y la música de improvisación, creando para ello la etiqueta A New Wave Of Jazz.

Serries es un músico multifacético que tanto trabaja con músicos del metal y post-metal, así como la libre improvisación, el jazz de vanguardia y la música ambient bajo su nombre, con el que acaba de sacar el disco "Fluctuation Of Being" (Midira Records, 2023), un disco que presenta largos drones de guitarra que flotan en un mar de tonalidades edificantes. Con motivo de este nuevo álbum, se realiza esta entrevista. 

Vayan los agradecimientos a Ed Benndorf de la distribuidora de Berlín Dense, por gestionar esta entrevista y desde luego a Dirk Serries por compartir su experiencia.

http://midirarecords.com/release/md-142-dirk-serries-fluctuation-of-being/

https://midirarecords.bandcamp.com/album/fluctuation-of-being

https://dirkserries.com/

http://midirarecords.com/release/md-142-dirk-serries-fluctuation-of-being/ 

https://midirarecords.bandcamp.com/album/fluctuation-of-being 

https://dirkserries.com/

 

 
In the early 80s the Belgian composer Dirk Serries began to work in the industrial scene with the alias of Vidna Obmana with whom he released more than 140 solo albums and in collaboration with other artists such as Steve Roach, San Rosenthal, David Lee Myers, Asmus Tietchens, Steven R. Smith, Aidan Baker, Celer, Scatterwound to name a few.
In 2005, Serries decided to finish with Vidna Obmana, while he had other projects like The Fear Falls Burning and Microphonics, the latter is still active. In addition to playing with several bands. Meanwhile he founded several labels such as Mechanical Orchestration Music in which he released the music of Vidna Obmana. In recent years he has developed a great interest in free-jazz and improvisational music, founding the A New Wave Of Jazz label.
Serries is a multifaceted musician who works both with metal and post-metal, as well as free improvisation, avant-garde jazz and ambient music under his name, with which he has just released the album "Fluctuation Of Being" (Midira Records, 2023), an album that features long guitar drones that float in a sea of uplifting tonalities. On the occasion of this new album, this interview is carried out.
Thanks go to Ed Benndorf, from the Berlin distributor Dense, for arranging this interview and to Dirk Serries for sharing his experience.

Trabajas en un amplio espectro musical. ¿Puedes decirnos qué encuentras y aprecias en la música ambiental y el free-jazz/la improvisación?


"A principios de los ochenta, casi desde el primer día, cuando comencé a experimentar con el sonido, mi objetivo era mirar hacia adelante, aprender y crecer como músico y como ser humano. Así que nunca tuve miedo de esforzarme y probar diferentes combinaciones, géneros e incluso instrumentos. Aparte de una breve fase industrial en mi existencia temprana como músico, quedé extremadamente fascinado por la música ambiental y todavía lo estoy. Durante esas últimas tres décadas pude afinar mi propio estilo en este género y durante el curso de mi trabajo con sintetizadores y computadoras, continué purificando mi sonido para trabajar solo con una guitarra eléctrica y algunos pedales. Aunque ya no soy tan intensamente activo, el enfoque está mucho más en la improvisación libre hoy en día, la música ambiental es lo que respiro y en realidad es gracias a estar involucrado en la escena de la improvisación libre, que logré aplicar un método de trabajo para mi música ambiental que está en su lugar y sorprende como cualquier música improvisada que hago. Por supuesto, sigue siendo un estilo musical diferente, así que, naturalmente, requiere diferentes técnicas de interpretación, pero me encanta estar en ambos lados del espectro".


¿A qué te refieres cuando dices “música ambiental vintage”?


"El término es un guiño a la escena ambient de la vieja escuela en la que participé desde finales de los ochenta hasta finales de los noventa. Mucho cambió con el tiempo, pasando de instrumentos de hardware externos como sintetizadores, secuenciadores, grabación de múltiples pistas en cinta, mesas de mezclas analógicas, a la generación más joven que trabaja únicamente en una computadora portátil. Estoy contento de haber podido realizar una técnica por mí mismo que todavía se parece al estilo de música ambiental que creé con Vidna Obmana, mientras reducía la configuración de mi equipo a solo una guitarra eléctrica, Cuidadosamente seleccionada y un puñado de pedales. La forma de tocar, superponer las tonalidades y hacer que cambien lentamente con el tiempo es justo lo que hice con Vidna Obmana con los sintetizadores y todas las herramientas de mi estudio.

De ahí la referencia al estilo vintage de tocar la atmósfera del ambient".


¿Qué te gusta explorar con tus proyectos paralelos Fear Falls Burning y Microphonics?


"Microphonics definitivamente es un libro que está cerrado, pero con Fear Falls Burning se están formando ideas para hacer otro disco y seguramente será el enfoque de 'banda' la que le daremos nuevamente. Espero poder grabar algo de material en el transcurso de este verano".


¿Qué bandas/sellos/revistas musicales destacarías de principios de los ‘80?


"Hay muchas, ya que los años ochenta fueron un período tan inspirador y creativo. Para destacar algunos músicos y bandas: Giancarlo Toniutti, Joy Division, Test Department, los primeros The Cure, Maurizio Bianchi, Chris & Cosey e incluso los primeros Simple Minds. Sellos como Factory, Broken Flag, RRRecords, Sub Rosa, Staalplaat y Projekt".


¿Cuáles fueron las fuentes de inspiración para la realización de tu último álbum “Fluctuation Of Being”?


"Estar aquí y ahora. Quiero decir, a pesar de que todavía mucha gente probablemente lo negará o se negará a aceptarlo, estamos viviendo un período intenso y ya desde hace mucho tiempo. Definitivamente no quiero aquí meterme en política, pero la presión ‘para nosotros, todos los impulsos que tenemos que digerir, son a veces demasiado difíciles de manejar y te hacen cambiar tu vida casi constantemente. Este álbum es precisamente eso, los giros constantes de la mente bajo el impulso de la vida diaria’".


En la página de Bandcamp de Fear Falls Burning, señalaste "una meditación musical sobre la pureza y el poder moderado". ¿Qué significa?


"Vaya, hace mucho tiempo que no leía esa definición, pero en ese entonces, después de completar la historia de Vidna Obmana, realmente quería dedicarme a algo diferente. Fear Falls Burning todavía tiene connotaciones a lo que hice anteriormente, pero el enfoque fue diferente, menos orientado al estudio, pero con manipulaciones de guitarra en tiempo real, a través de una amplia gama de efectos de pedal. La atención se centró en tocar motivos simples en la guitarra mientras que los efectos ponían todo en juego y construían un completo paisaje sonoro. Fear Falls Burning era mucho más poderoso que Vidna Obmana, más fuerte y más intenso, pero al mismo tiempo se trataba de la investigación detallada de lo que la guitarra eléctrica podía producir, desde los sonidos más diminutos, hasta el baño total de tonos. Dicho esto, Fear Falls Burning lentamente con el tiempo, debido a Mi impulso continuo por experimentar, se convirtió en un proyecto de banda que presenta a varios miembros clave de la escena del metal, post-metal y de la improvisación libre. Seguro que vendrán más".


¿Qué es lo que más destacarías de estos 30 años dedicados a la música?


"Es difícil elegir uno, pero en general estoy más orgulloso de cómo he sido capaz de crear mi propia identidad mientras mantengo mi independencia. Nada es original, dado que en este ámbito, todavía puedes trabajar y esforzarte para darte cuenta de tu propia voz y esto es lo que he hecho desde el primer día. Por supuesto, siempre he tenido la ambición de compartir mi música con la mayor cantidad de oyentes posible, esto es algo que decides cuando comienzas a publicar tu trabajo, pero nunca quise seguir el camino recto y confiar en un éxito particular. El número seguramente se redujo cuando el exitoso del comercio minorista de cd’s se derrumbó a finales de los noventa, debido a la llegada del streaming, pero afortunadamente todavía hay una audiencia dedicada lo suficientemente aventurera, como para seguirme en este viaje de exploración constante. Y el hecho de que haya podido trabajar junto con músicos internacionales tan talentosos, a través de varios géneros, mientras que otros parecen seguirlos e inspirarse en ellos, confirma que probablemente estoy haciendo algunas cosas interesantes. Desde mi trabajo en solitario, la banda de improvisación libre KODIAN TRIO (con Colin Webster y Andrew Lisle) hasta la culminación de YODOK III (con Tomas Järmyr y Kristoffer Lo)".


Guillermo Escudero

Mayo 2023


 

You work in a wide spectrum of music. Can you tell us what you find and appreciate in ambient music and free-jazz/improvisation?


"Almost from day one when I started to experiment with sound in the early eighties my goal was to look forward, to learn and grow as a musician and a human being. So, I never shied away from pushing myself and trying different combinations, genres and even instruments. Apart from a brief industrial phase in my early existence as a musician, I got extremely fascinated by ambient music and I still am. Over those past 3 decades I was able to fine-tune my own style in this genre, over the course working with synths and computers till purifying my sound to work solely with an electric guitar and a few pedals. Although I'm not that intensely active any more, the focus lies way more on the free improvisation nowadays, ambient music is what I breath and it's actually thanks to being involved in the free improv scene I managed to apply a working method for my ambient music that is equally on the spot and surprising than any of the improvised music I do. It still is course a different music style so naturally it requires different playing techniques but both sides of the spectrum I just love to be in."


What do you mean when you say “vintage ambient music”?


"The term is a wink to the old-school ambient scene in which I was active in the late eighties till the late nineties. Much changed over time, going from outboard hardware instruments like synths, sequencers, mutli-track recording on tape, analog mixing desks to the younger generation that works solely on a laptop computer. I am happy that I was able to perform a technique for myself that still resembles the style of ambient music I created with Vidna Obmana while trimming down the set-up to just one Carefully selected electric guitar and a handful of pedals. The way of playing, layering the tonalities and having them shift slowly over time is just that what I did with Vidna Obmana on synths and all the tools in my studio.

Therefore, the reference to the vintage style of playing the ambience"


What do you like to explore with your side-projects Fear Falls Burning and Microphonics?


"Microphonics is definitely a closed book but with Fear Falls Burning ideas are forming to do another record and it surely will be the 'band' approach again. Hopefully I'll be able to record some material over the course of this Summer."


Which bands/labels/music magazines would you highlight from the early 80s?


"There are plenty as the eighties were just such an inspiring and creative period. To highlight a few musicians and bands: Giancarlo Toniutti, Joy Division, Test Department, early The Cure, Maurizio Bianchi, Chris & Cosey and even early Simple Minds. Labels like Factory, Broken Flag, RRRecords, Sub Rosa, Staalplaat and Projekt."


Which were the sources of inspiration for the making of your latest “Fluctuation Of Being” album?


"Being here and now. I mean, despite still a lot of people will probably deny or refuse to accept it, we are living in an intense period and already for a long time. Absolutely don't want to go politically here but the pressure ‘On us, all the impulses we've to digest is just sometimes too much to handle and makes you shift your life almost constantly. This album is just about that, the constant twists of the mind under impulse of daily life.’”


On Fear Falls Burning's Bandcamp page you pointed out "a musical meditation on purity and subdued power" What does it mean?


"Wow, that's a long time since I read that definition but back then after completing the Vidna Obmana story I really wanted to pursue something different. Fear Falls Burning still has connotations to what I did previously but the approach was different, less studio-oriented but real-time guitar manipulations through a vast array of pedal effects. The focus was on playing simple motives on the guitar while the effects brought everything into play and constructed the full guitar soundscape. Fear Falls Burning was way more powerful than Vidna Obmana ever was, louder and more intense but at the same time it was about the detailed research in what the electric guitar could produce, from the tiniest sounds to the full-on wash of tones. That said, Fear Falls Burning slowly over time, due to My ongoing urge to experiment, turned into a band project that features several key players from the metal, post-metal and free improv. scene. More to come for sure."


What would you highlight the most from these 30 years dedicated to music?


"It’s difficult to pick one but generally seen I’m most proud of how I have been able to create my own identity while maintaining my independency.  Nothing is original but in this all you can still work and make the efforts to realize your own voice and this is what I’ve done from day one.  Of course, I always have been ambitious to share my music with as many listeners possible, this is something you decide upon when you start releasing your work but never, I wanted to follow the straight path and rely on a particular success.  The number surely dropped when the highly successful cd retail collapsed in the late nineties, due to the arrival of streaming, but luckily there’s still a dedicated audience adventurous enough to follow me on this journey of constant exploration.  And the fact that I’ve been able to work together with such talented international musicians, through various genres, while others seem to follow that and be inspired by, confirms that I probably am doing some interesting stuff.  From my solo work, the free improv band KODIAN TRIO (with Colin Webster and Andrew Lisle) to the culmination of all YODOK III (with Tomas Järmyr and Kristoffer Lo)."


Guillermo Escudero

May 2023


 



Last Updated ( martes, 30 mayo 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons