Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow Charbel Haber
Charbel Haber PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
jueves, 12 enero 2023
charbel_haber_interior_entrevista.jpeg


















Charbel Haber es un músico, intérprete, artista visual y compositor libanés de Beirut. Su trabajo lo ha visto colaborar con artistas de una amplia gama de disciplinas: cine, videoarte, artes visuales, teatro, danza, tanto en el Líbano como en el extranjero. Haber es una figura clave en la escena post-punk/experimental en Beirut, Líbano. Haber, es una figura clave en la escena post-punk/experimental de Beirut, Líbano.

La serie especial de libros editados por el sello de Nueva York Other People, lanza el nuevo libro “A Common Misunderstanding Of The Speed Of Light”, un libro multimedia que abarca de 2020 hasta principios de 2022, sobre las consecuencias de las explosiones de Beirut en el que se incluyen fotografías de Charbel Haber. 

Nuestro protagonista de esta entrevista como solista y como miembro de la banda post-punk Scrambled Eggs, ha compuesto música para los directores de cine Khalil Joreige y Joana Hadjithomas, Ghassan Salhab, Mohamad Malas, los videoartistas Lamia Joreige y Akram Zaatari, la compañía de danza Maqamat y los dramaturgos Rabih Mroueh y Lina Saneh, por nombrar solo algunos. Su carrera prolífica y colaborativa incluye al grupo de improvisación libre Johnny Kafta Anti-Vegetarian Orchestra, los conjuntos de música árabe psicodélica Malayeen y Orchestra Omar, la banda de cold wave The Bunny Tylers y el dúo ambiental minimalista Good Luck In Death. Es el fundador de Those Kids Must Choke y co-fundador de Johnny Kafta's Kids Menu -dos sellos discográficos experimentales- y ha grabado y colaborado con destacados artistas de los campos del free rock y la improvisación como Oiseaux-Tempête, Radwan Moumneh, Tarek Atoui, Jean Francois Pauvros, The Ex, Michael Zerang, Mats Gustafson, Eddie Prevost, Xavier Charles y Tony Buck.

No obstante los ámbitos social, política y cultural que se encuentran en permanente tensión, la escena experimental se muestra vigorosa y en desarrollo desde finales de la década de los ’90 lo que se manifiesta en que emergen nuevos músicos, más salas de conciertos y nuevos sellos discográficos. En la activa escena de Beirut, el sonido post-punk de la banda Scrambled Eggs de Haber, ha sido una de las más influyentes. Así como los improvisadores, el trompetista Mazen Kerbaj, Sharif Sehnaoui, la acordeonista Yara Asmar, los músicos electrónicos Jad Atoui & Khodor Ellaik, los sellos Al Maslakh Records y Thawra Records, por nombrar algunos ejemplos.

Esta entrevista se realizó con motivo del lanzamiento de “A Common Misunderstanding Of The Speed Of Light” (Other People, noviembre 2022). Un disco que muestra una amalgama de loops de guitarra y teclados como si tratara de un concierto de órgano junto a melodías edificantes, música que acompaña las fotografías de Haber que muestran el drama de Beirut.

https://charbelhaber.bandcamp.com
https://www.instagram.com/barbelbaber/

https://otherpeople.bandcamp.com/
https://www.instagram.com/0p__0__/

https://other-people.net/


 
Charbel Haber is Lebanese musician, performer, visual artist and composer from Beirut. His work has seen him collaborate with artists from a wide range of disciplines - film, video art, visual art, theatre, dance - both in Lebanon and abroad. Haber is a key figure in the post-punk/experimental scene in Beirut, Lebanon. Haber is a key figure in the post-punk/experimental scene in Beirut, Lebanon.
The special series of books published by the New York imprint Other People, released a new book with “A Common Misunderstanding Of The Speed Of Light”, a multimedia book covering 2020 to early 2022 on the aftermath of the Beirut explosions, including photographs by Charbel Haber. 
Our protagonist of this interview as a solo artist and as a member of post-punk band Scrambled Eggs, he has composed music for film directors Khalil Joreige and Joana Hadjithomas, Ghassan Salhab, Mohamad Malas, video artists Lamia Joreige and Akram Zaatari, Maqamat dance company and playwrights Rabih Mroueh and Lina Saneh, to name but a few. His prolific and collaborative career includes free improv group Johnny Kafta Anti-Vegetarian Orchestra, psychedelic Arabic music ensembles Malayeen and Orchestra Omar, cold wave band The Bunny Tylers and minimal ambient duo Good Luck In Death. He is the founder of Those Kids Must Choke and co-founder of Johnny Kafta’s Kids Menu - two experimental record labels - and he has recorded and collaborated with notable artists from the fields of free rock and improv such as Oiseaux-Tempête, Radwan Moumneh, Tarek Atoui, Jean Francois Pauvros, The Ex, Michael Zerang, Mats Gustafson, Eddie Prevost, Xavier Charles and Tony Buck.
Despite the social, political and cultural spheres that are in permanent tension, the experimental scene has been vigorous and developing since the late 90s, which is manifested in the emergence of new musicians, more concert halls and new record labels. In the active Beirut scene, the postpunk sound of Haber's band Scrambled Eggs has been one of the most influential bands. 
As well as improvisers, trumpeter Mazen Kerbaj, Sharif Sehnaoui, accordionist Yara Asmar, the electronic musicians Jad Atoui & Khodor Ellaik, and Al Maslakh Records and Thawra Records, to name few examples.
This interview was conducted on the occasion of the release of "A Common Misunderstanding Of The Speed Of Light" (Other People, November 2022). An album that shows an amalgamation of guitar and keyboard loops as if it were an organ concert along with uplifting melodies, music that accompanies Haber's photographs showing the drama of Beirut.

Nos gustaría saber cuándo empezó tu interés por la música y en especial cuándo formaste la banda de post-punk Scramble Eggs (quizás haya alguna antes).


“Me interesó la música desde muy temprana edad, especialmente la guitarra eléctrica, ya que mis padres eran grandes admiradores del guitarrista egipcio Omar Khorshid. Más tarde, cuando fui adolescente, tomé la guitarra después de escuchar "Smell Like Teen Spirit" de Nirvana, que nos lleva a formar Scrambled Eggs en 1998”.


En relación a “A Common Misunderstanding Of The Speed Of Light” (Other People, 2022), me impresionaron las fotos por su dramatismo, como el hongo negro de humo, los helicópteros, el alambre de púas, una playa con juegos infantiles vacío, sin embargo otras fotografías -en mi opinión- expresan belleza: palmeras, cactus, una flor roja, una planta verde. ¿Hay signos de dramatismo y belleza en estas fotografías?


“Beirut es en gran medida una ciudad dramática y así quedó demostrado en los últimos dos años, no se necesitan más pruebas de eso. Es lo trágico que abraza lo cotidiano y juntos engendran lo dramático. Cualquier cosa que fotografíes en Beirut se mostrará en consideración del contexto”.


Eres músico, compositor y artista visual y miembro de ensambles, colectivos de grupos de improvisación libre, también diriges proyectos de música electrónica en solitario y compones bandas sonoras para películas. ¿Qué destacarías de cada una de estas actividades musicales?


“Destacaría Malayeen, Good Luck In Death, todas mis colaboraciones con Fadi Tabbal y Happy Together Filthy Forever de Scrambled Eggs”.


¿Puedes hablarnos sobre la escena experimental en Beirut?


“La escena experimental en Beirut está muy desarrollada, incluso después de toda los disturbios, parece ser muy saludable, lo que comenzó a fines de la década de 1990 y principios de la década de 2000 sigue funcionando con fuerza y la audiencia es más consciente de los matices de los diferentes subgéneros del mosaico experimental local. Hay más salas de conciertos y más músicos y un gran interés de la gente más joven”.


¿Cómo influye tu entorno cultural, histórico y social en tu música?


“Siento que la tensión y urgencia social, histórica y cultural está muy presente en mi música. Una sensación de fatalidad inminente y melancolía mediterránea”.


¿Podrías hablarnos de tus próximos proyectos?


“Van a salir un par de álbumes, ‘Enfin La Nuit’ con Fadi Tabbal en Nahal Records, ‘The Rocks That Never Ask The Night For Cover’ con Fadi Tabbal y Joseph Ghosn en Scum Yr Earth, y por último, pero no menos importante, un nuevo álbum con Sary Moussa en Ruptured.


Guillermo Escudero

Enero 2023

 

We would like to know when started your interest in music and especially when you formed the post-punk band Scramble Eggs (maybe there is one before).


“I was interested in music at quite an early age, especially the electric guitar, since my parents were big fans of the Egyptian guitarist Omar Khorshid. Then as a teenager I picked up the guitar after I heard “smell like teen spirit” by Nirvana, which brings us to Scrambled Eggs in 1998.”


In relation to “A Common Misunderstanding Of The Speed Of Light” (Other People, 2022), I was impressed by photos due to their drama, such as the black fungus of smoke, the helicopters, the barbed wire, a beach with children's games empty, however other photographs - in my opinion - express beauty: palm trees, cacti, a red flower, a green plant. Are there any signs of drama and beauty in these photographs?


“Beirut is very much a dramatic city, and it proved to be so in the past couple years, not that it needed extra proof. It’s the tragic embraces the daily and together they spawn the dramatic. Whatever you shoot in Beirut will be charged in such a manner.”


You are a musician, composer and visual artist and member of ensembles, collectives of free improvisation groups, also runs solo electronic music projects and compose soundtracks for films. What would you highlight from each of these musical activities?


“I would highlight Malayeen, Good Luck In Death, all my collabs with Fadi Tabbal and Happy Together Filthy Forever by Scrambled Eggs.” 


Can you please tell us about the experimental scene in Beirut?


“The experimental scene in Beirut is very developed, even after all the turmoil it seems to be very healthy, what started in the late 1990s beginning 2000s is still running strong and the audience more aware of the nuances of different sub-genres in the local experimental mosaic. More venues and more musicians and an acute interest from younger crowds.”


How does your cultural, historical and social environment influence your music? 


“I feel that the social, historical and cultural tension and urgency a very much present in my music. A sense of impeding doom and Mediterranean melancholia.”


Could you tell us about your next projects?


“A couple of albums coming out, ‘Enfin La Nuit’ with Fadi Tabbal on Nahal Records, ‘The Rocks That Never Ask The Night For Cover’’ with Fadi Tabbal and Joseph Ghosn on Scum Yr Earth, and last but not least a new album with Sary Moussa on Ruptured.”


Guillermo Escudero

January 2023

 


 



Last Updated ( viernes, 13 enero 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons