Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Interviews arrow NIHITI
NIHITI PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
domingo, 17 enero 2021
nihiti_interior_entrevista.jpg





















nihiti_interior_entrevista_2.jpg























                                       

NIHITI comenzó siendo un cuarteto en el que colaboraron Andrew Xue, un par de artistas del colectivo L.I.E.S. y Viktor Timofeev, quien ha sido más constante en sus colaboraciones. Actualmente esta banda la lidera un artista de Brooklyn, cuya propuesta se nutre del trabajo colectivo entre artistas que conviven en un mismo edificio en Brooklyn, espacio en el que se realizan eventos y proyecciones. 

La música de Nihiti es una combinación de post-punk, electrónica y synthwave que se plasma en su reciente álbum "A New Kind of Weather", editado por Lo Bit Landscapes. Un disco sombrío, penetrante, meláncólico e influenciado en su temática por la actual pandemia, especialmente por los oscuros días de invierno en Nueva York. 

http://www.nihiti.churc
https://vimeo.com/457391365/2fdd92eef3

http://lobitlandscapes.org/

        

 
NIHITI began as a quartet in which Andrew Xue, a pair of L.I.E.S. artists and Viktor Timofeev, who has been more constant in his collaborations. 
Currently this band is led by an artist from Brooklyn, whose proposal is nourished by the collective work between artists who live together in the same building in Brooklyn, a space where events and showings are held.
Nihiti's music is a combination of post-punk, electronics and synthwave that is reflected in the recent "A New Kind of Weather" album, released by Lo Bit Landscapes. A dark, penetrating, melancholic album, influenced in its theme by the current pandemic, especially by the dark days in New York’s winter.

¿Las sirenas de las ambulancias en "A New Kind of Weather" describe muy bien el momento actual en el que vivimos? Si hicieran una nueva versión de la canción "A New Kind of Weather", ¿cuál crees que sería la grabación de fondo? ¿Que tendría?


"La situación de la ambulancia fue lo que impulsó toda la canción (y quizás lo más importante, para terminar la canción), por lo que es difícil pensar en otro sonido. Probablemente ni siquiera hubiéramos lanzado nada de esta música si no fuera por las ambulancias, honestamente... decidimos sacarlo porque parecía que nuestros amigos estaban realmente relacionados con eso en este momento y tal vez otras personas también lo estaría".

 

"En ese momento pensábamos que después de las elecciones estadounidenses en noviembre el mundo sería menos aterrador y la gente no sería capaz de apreciar tanto el ambiente, así que es mejor que apresuremos esto... Por supuesto, poco sabíamos la situación en los Estados Unidos iba a pasar de siniestra en noviembre, a absolutamente aterradora en diciembre y enero..."


¿Podrías decirnos cuándo se formó la banda y cómo está compuesta?


"Nihiti comenzó como una especie de ‘banda’ regular con cuatro miembros, concentrados en un edificio en Brooklyn que compartimos con un grupo de otros músicos y artistas. Ha evolucionado con el tiempo hasta convertirse en un proyecto continuo de un líder central y quien quiera contribuir, probablemente la organización más cercana a Nurse With Wound... al menos por lo que podemos decir después de pasar años siguiendo el trabajo de Steven Stapleton. Andrew Xue, quien hizo muchas de las primeras contribuciones, se dedicó a hacer películas... la más reciente se llama ‘Circumambulation’ (‘Circumambulación’) y la banda sonora que hizo es genial. Viktor Timofeev ha sido un colaborador constante en todo momento y ha habido otras contribuciones, apoyos (hasta ahora inéditas) de gente como un par de artistas de L.I.E.S., así como un grupo de personas que realmente no puede tocar instrumentos, pero a veces sacan lo mejor".


¿Qué te motivó a hacer un cover de “I Drove All Night” de Roy Orbison y rendir homenaje a Arvo Pärt?


"Grabamos muchas versiones, pero siempre nos aseguramos de hacer algo con un estilo totalmente diferente al original (con una notable excepción). De lo contrario, ¿cuál es el punto de grabar una versión?"


"A mi madre le encantaba Roy Orbison y es la primera música que recuerdo que disfruté mucho. Siempre pensé que ‘I Drove All Night’ era una especie de pack promedio para los singles de Roy Orbison... tal vez el peor de sus grandes éxitos. Escuché la versión de Orbison de esta canción en un taxi al aeropuerto de Barcelona en un momento particular de mi vida donde tenía una clara directiva espiritual. Cuando llegué a Berlín, inmediatamente aprovechamos el momento y grabamos este cover. También tomé varias decisiones importantes de vida basadas en los símbolos y sentimientos expresados en la letra. Al final, fue un punto de inflexión importante en mi vida. Algo acerca de esa energía parecía conectar con la gente, así que todos estos años después decidimos pulirlo".

 

"En cuanto a Arvo Part, hay varias razones. La principal de ellas es el hecho de que hicimos la grabación inmediatamente después de ver una interpretación de la música de Part, a cargo del Coro de Cámara de la Filarmónica de Estonia. Son un coro que no interpreta música de demasiados otros compositores, por lo que su dominio de las sutilezas de su música es honestamente asombroso. Nunca había escuchado algo así antes o después. Luego está el hecho de que mi hermano recientemente fallecido no era un nerd de la música, pero de alguna manera había descubierto Arvo Part en algún momento. Fue una de las únicas cosas que escuchó durante los últimos años de su vida y fue algo con lo que pudimos conectarnos".

 

¿Combinas tu música con otras formas de arte?


"Lanzaremos un video musical para ‘A New Kind of Weather’ pronto, pero es casi en su totalidad el trabajo de otros colaboradores. Viktor Timofeev tiene una carrera artística muy activa - googlea su nombre, quedarás impresionado - pero personalmente tiendo a evitar otras cosas porque ya es bastante difícil ver los proyectos musicales hasta su finalización. No quiero perder el tiempo para ‘ser bueno’ en algo en lo que no terminaré centrándome y no necesito la espada Damocleana de más trabajo inacabado colgando sobre mi cabeza."

 

"Dicho esto, recientemente hemos estado haciendo algunas animaciones generadas algorítmicamente como un homenaje-evolución de esta imagen de Duchamp con la que estoy obsesionado de la revista Minotauro de principios del siglo XX... Entonces es posible, incluso probable, dada la obsesión por la imagen en la cultura que vivimos, que verá más de eso. Puedes ver algo de esto en nuestro Instagram".

 

¿Cuáles son los próximos pasos para la banda?


Esta es una buena pregunta... Hay una cantidad embarazosa de material terminado que se desperdigó cuando nuestro loft en Brooklyn se cerró temporalmente y todos nos quedamos sin hogar, a la deriva (si 4 años significa "temporal"). Estamos tratando de recoger los pedazos ahora. Ahora que hemos recuperado el espacio, hemos empezado a utilizarlo mejor para albergar algunos eventos y proyecciones privadas.

 

Musicalmente, parece que en el futuro inmediato (2021) Nihiti lanzará parte del techno acumulado en la bóveda en el sello Parka, así como en un nuevo sello en San Francisco que se llamará Vexed Sphere. Viktor lanzará muy pronto un disco en solitario realmente increíble que le ayudamos a mezclar en el nuevo sello Futura Resistenza. Lo recomiendo altamente. Viktor suele estar dispuesto a llevar las cosas un poco más ‘hacia fuera’ de lo que normalmente terminan siendo las pistas Nihiti, lo que yo apoyo. Luego hay un LP llamado ‘Empirial’ que se suponía que saldría hace mucho tiempo con las contribuciones de algunas de las personas mencionadas en la respuesta al # 2... que probablemente debería salir, porque es una versión mucho más madura del sonido que en la de nuestro álbum ‘For Ostland’”.


Guillermo Escudero

Enero 2021

 

Does the wailing of ambulances on "A New Kind of Weather" describes very well the current moment we are living in. If they made a new version of the song "A New Kind of Weather", what do you think the background recording would be? What would it have?


"The ambulance situation was what drove the whole song (and maybe more importantly, to actually finish the song) so it's hard to think of any other sound.  We probably wouldn't have even released any of this music if it weren't for the ambulances, honestly...  we decided to get it out there because it seemed like our friends were really relating to it at this moment and so maybe other people would as well."


"At the time we were thinking that after the U.S. election in November the world would be less scary and people wouldn't be able to appreciate the vibe as much, so we better rush this out there...  Of course, little did we know the situation in the U.S. was going to go from ominous in November to outright terrifying in December and January..."


Could you tell us when the band was formed and how is it comprised?


"Nihiti started out as something of a regular "band" with 4 members centered around the building in Brooklyn we shared with a bunch of other musicians and artists.  it has evolved over time into an ongoing project of one central ringleader and whoever is around to contribute - probably closest in organization to Nurse With Wound... at least as far as we can tell from spending years following Steven Stapleton's work.  Andrew Xue who made a lot of early contributions moved into making films... his most recent is called ‘Circumambulation’ and the soundtrack he did for it is great.  Viktor Timofeev has been a steady contributor throughout, and there have been other (so far unreleased) contributions / help from folks like a couple of L.I.E.S. artists, as well as a bunch of folks who can't really play instruments because sometimes, they come up with the best stuff."


What motivated you to cover Roy Orbison's “I Drove All Night” and pay tribute to Arvo Pärt?


"We record a lot of covers, but we always make a point of doing something in a totally different style than the original (with one notable exception). Otherwise, what's the point of recording a cover?" 


"My mother loved Roy Orbison and it is some of the first music I remember really enjoying.  I always thought ‘I Drove All Night’ was really kind of middle of the pack for Roy Orbison singles... maybe the worst of his big hits.  Then I happened to hear Orbison's version of this song in a taxi to the airport in Barcelona at a particular juncture in my life where it held a clear spiritual directive.  When I arrived in Berlin we immediately seized the moment and recorded this cover. I also made several major life decisions based on the symbols and sentiments expressed through the lyrics.  In the end it was an important turning point in my life.  Something about that energy seemed to connect with people, so all these years later we decided to polish it up a pinch and release it."

 

"As for Arvo Part, there are multiple reasons.  Chief among them is the fact that we made the recording immediately after seeing a performance of Part's music by the Estonian Philharmonic Chamber Choir.  They are a choir that doesn't perform music by too many other composers, so their command of the subtleties in his music is honestly astonishing - I've never heard anything like it before or since.  Then there is the fact that my recently deceased brother wasn't much of a music nerd but somehow had discovered Arvo Part at some point.  It was one of the only things he listened to for the last few years of his life and it was something we could connect about."

 

Do you combine your music with other art forms?


"We will release a music video for A New Kind of Weather soon but it's almost entirely the work of other collaborators.  Viktor Timofeev has a very active art career - google his name, you'll be impressed - but I personally tend to avoid other things because it's hard enough to see musical projects to completion.  I don't want to spend the time to "get good" at something I won't end up focusing on and I don't need the Damoclean sword of more unfinished work hanging over my head."  


"That said, recently we have been making some algorithmically generated animations as an homage to / evolution of this Duchamp image I am sort of obsessed with from the early 20th century magazine Minotaur... So it's possible - probable, even, given the image obsessed nature of the culture we live in - that you'll see more of that.  You can see some of that on our Instagram."

 

Which are the next steps for the band?


"That is a good question...  There is kind of an embarrassing amount of completed material that sort of got sidetracked when our loft in Brooklyn got temporarily shut down and we all became sort of homeless/adrift (if 4 years means "temporary").  We're trying to pick up the pieces now.  Now that we have won back the space, we've started to make better use of it to play host to some private events and showings." 


"Musically it looks like in the immediate future (2021) Nihiti will actually release some of the accumulated techno in the vault on the label Parka as well as on a new label in San Francisco that will be called Vexed Sphere.  Viktor will be releasing a really amazing solo record that we helped him mix on the new-ish Futura Resistenza label quite soon; I highly recommend it.  Viktor's usually willing to push things a bit farther "out" than Nihiti tracks usually end up being, which I endorse.  Then there is an LP called Empirial that was supposed to come out long ago with contributions by some of the people mentioned in the answer to #2...  that should probably come out, because it's sort of a much more mature version of the sound on our ‘For Ostland’ album."


Guillermo Escudero

 

January 2021

 

Last Updated ( domingo, 17 enero 2021 )
 
< Prev   Next >

creative commons