Advertisement
Home
Interviews
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Podcast
Links
Info
Contact Us

Instagram Twitter
Home arrow Reviews arrow Lisa Butel and Brent Cross
Lisa Butel and Brent Cross PDF Print E-mail
User Rating: / 3
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
jueves, 23 noviembre 2023
lisa_butel_and_brent_cross_interior_disco.jpeg



Lisa Butel and Brent Cross | "Last Mountain" | Electra Music | 2023


 


Lisa Butel and Brent Cross | "Last Mountain" | Electra Music | 2023


El/la artista sonoro/músicos experimentales Lisa Butel y Brent Cross que viven y trabajan en Vancouver, Columbia Británica, lanzan a través del sello de Berlín, Electra Music, su nuevo álbum “Last Mountain”, quinto disco del dúo.

Su práctica musical se desarrolla a través de loops vocales en vivo, manipulación de sonido vocal y una densa colección de electrónica en ambientes de improvisación y en vivo. 

"Last Mountain" gira en torno a los temas de la pérdida y el reconocimiento de la colonización y el genocidio. Colaboran en este disco la clarinetista Johanna Hauser con un sonido crudo y G. Scott aportando con collages sonoros.

El álbum abre con “In The Hills” y la voz aterciopelada de Lisa Butel y el registro grave de la voz de Brent Cross, acompañado de notas de piano y teclados ambientales, mientras revolotean por el espacio las vocalizaciones sentidas de Butel. “Double Cry” nos lleva a un espacio de calma, donde Butel envuelve con su canto ondulante y cautivador. ”Vox Canon” transcurre en un espacio etéreo, inquietante y encantado. En “For Him From Her” Lisa manipula su voz que se vuelve liviana y comienza a flotar por el aire, acompañado de melódicas notas sintetizadas que continúan viajando en “Fly Away”. “Buffalo they Roam” muestra la voz desenvuelta de Lisa que improvisa y canta lo que siente emocionalmente. En “Transformer” los pulsos rítmicos son persistentes de bordes oscuros, donde se combina una suerte de spoken-word, canto y vocalizaciones espectrales. “Low Tones” sugiere una tapiz de texturas electrónicas, de timbres y ruidos. “Bells” me evoca al trabajo vocal austero y reflexivo de Danielle de Picciotto y Rose McDowall. “Las Grandes Olas” es una sentida canción que expresa pura belleza. “In the Living Room” que cierra este álbum, la notas sintetizadas de bordes saturados son el telón de fondo de las vocalizaciones aéreas de Lisa Butel, mientras se cierne sobre ellas un collage sonoro.

La música del dúo crea una atmósfera seductora que resulta conmovedora que evoca la pérdida y el reconocimiento de la colonización y el genocidio.

https://lisabutelandbrentcross.bandcamp.com/

https://lisabutelbrentcross.com/

http://elektramusic.eu/

https://elektramusic.bandcamp.com/


Guillermo Escudero

Noviembre 2023


 

Sound artists/experimental musicians Lisa Butel and Brent Cross who live and work in Vancouver, British Columbia, release their new album “Last Mountain,” the duo's fifth record, via Berlin based Electra Music label.

Their musical practice is developed through live vocal loops, vocal sound manipulation and a dense collection of electronics in improvisational and live environments.

"Last Mountain" revolves around the themes of loss and recognition of colonization and genocide. The clarinetist Johanna Hauser collaborates on this album with a raw sound and G. Scott contributing with sound collages.

The album opens with “In The Hills” and the velvety voice of Lisa Butel and the low register of Brent Cross's voice, accompanied by piano notes and ambient keyboards, while Butel's heartfelt vocalizations hover into space. “Double Cry” takes us to a space of calm, where Butel envelops us with her undulating and captivating singing. ”Vox Canon” takes place in an ethereal, disturbing and enchanted space. In “For Him From Her” Lisa manipulates her voice that becomes light and begins to float through the air, accompanied by melodic synthesized notes that continue to travel in “Fly Away”. “Buffalo they Roam” showcases Lisa's effortless voice improvising and singing what she feels emotionally. In “Transformer” the rhythmic pulses are persistent with dark edges, where a kind of spoken-word, singing and spectral vocalizations are combined. “Low Tones” suggests a tapestry of electronic textures, timbres and noises. “Bells” reminds me of the austere and reflective vocal work of Danielle de Picciotto and Rose McDowall. “Las Grandes Olas” is a heartfelt song that expresses pure beauty. “In the Living Room” which closes the album, the saturated edged synthesized notes are the backdrop to Lisa Butel's aerial vocalizations, while a sound collage hangs over them.

The duo's music creates a seductive and moving atmosphere that evokes the loss and recognition of colonization and genocide.

https://lisabutelandbrentcross.bandcamp.com/

https://lisabutelbrentcross.com/

http://elektramusic.eu/

https://elektramusic.bandcamp.com/


Guillermo Escudero

November 2023 

Last Updated ( jueves, 23 noviembre 2023 )
 
< Prev   Next >

creative commons